تکنیک عالی روانشناسی برای افزایش مشتری و فروش همیشه یکتا نیست. شاید در زمان های قدیم با ارائه خدمات یا یک محصول می توانستید سریع بازار را فتح کنید، اما امروزه با توجه به بازار رقابتی و تنوع محصول یا خدماتی که در همه زمینه ها شاهد آن هستیم، استفاده از راه های قدیمی و توجه نکردن به مسئله رقابت بر سر جذب مشتری، ممکن است که باعث از بین رفتن کسب و کار شما شود. به همین دلیل کسب و کارهای امروزی رو به استفاده از تکنیک های روانشناسی برای افزایش مشتری ها و در نتیجه فروش آورده اند.

در این مطلب از سایت یکان قصد داریم که تکنیک عالی روانشناسی برای افزایش مشتری ها و فروش را در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار دهیم تا با استفاده از این اصول ساده بتوانید در عرصه‌های مختلف مشتری را به سمت خود بکشانید و بتوانید بهترین روش برای فروش خود را پیدا نمایید.

تکنیک عالی روانشناسی برای افزایش مشتری ها و فروش

تکنیک عالی روانشناسی برای افزایش مشتری ها و فروش اگرچه در مشاغل مختلف با یکدیگر متفاوت است ولی در اصول و کلیات اشتراکاتی دارند. اولین موضوعی که در این قسمت باید توجه داشته باشید، شناخت درست مشتری و درک نیازهای او است. به زبان ساده شما باید ابتدا مشتریان خود را بشناسید. نیازهایشان را درک کنید. به صورت صادقانه سعی بر برطرف کردن نیازهایشان داشته باشید. تا علاوه بر اینکه عملیات فروش را به صورت موفق انجام می دهید، گروهی از مشتریان راضی را برای خود بسازید تا شما را به سایر افرادی که به خدمات  و محصولات شما نیاز دارند معرفی کنند. نکاتی که در ادامه برای شما عرض می‌کنیم، برگرفته از علم روانشناسی، عصب شناسی و تحقیقاتی است که برای بهتر فهمیدن الگوی خرید در انسان انجام داده اند. همین موضوع باعث می شود که از هر زاویه ای به مسئله نگاه کنیم، مشتریان شما در دسته بندی این متخصصان قرار بگیرند و با استفاده از تکنیک های مختلف برای جذب مشتری بتوانید آنها را تحت تاثیر بگذارید.

سه دسته اصلی مشتریان خود را بشناسید

سه دسته اصلی مشتریان خود را بشناسید. این اولین گام در شناخت بهترین روش برای فروش است. مشتریان یا خریداران محصولات شما بر اساس میزان فشاری که در هنگام خرید تجربه می‌کنند، به سه دسته مختلف تقسیم می شوند و از سوی دیگر (برای این که هیچ بهانه ای نداشته باشید) می توان گفت که هیچ کدام از مشتریان شما از این سه دسته خارج نیستند.  در ادامه شما را با این سه گروه آشنا خواهیم کرد.

  • افراد ولخرج: این دسته از افراد کسانی هستند که باید پول بیشتری خرج کنند تا به نقطه درد خرید برسند یا به عبارت دیگر فشار خرید آنها را آزار دهد. این دسته از افراد به طور میانگین ۱۵ درصد مشتریان شما را تشکیل خواهند داد.
  • افراد معمولی: این افراد در خرج کردن پول و خرید، میانه رو هستند و به طور متوسط ۶۱ درصد از مشتریان شما را تشکیل می‌دهند.
  • افراد محافظه کار: شاید با خودتان بگویید که این افراد خسیس هستند. اما زود قضاوت نکنید؛ چرا که ممکن است خود شما هم در این دسته قرار بگیرید. این افراد سریع تر از دو دسته قبل فشار حاصل از خرید را تجربه می کنند و ۲۴ درصد مشتریان شما را تشکیل می دهند.

دسته اول که افراد ولخرج و دسته دوم که افراد میانه رو هستند، برای کسب و کار شما مشتریان بهتری به حساب می‌آیند. چرا که انجام عملیات فروش روی این مشتری ها ساده تر از نوع سوم، یعنی محافظه کارهاست. به همین دلیل در ادامه تکنیک هایی را در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید این دسته از مشتریان خود را بهتر تحت تاثیر قرار دهید.

best-way-to-sale

اول: قیمت محصول یا خدمات خود را در قالبی مناسب بیان کنید.

به عنوان مثال فرض کنید که شما  خدماتی را ارائه می دهید که برای استفاده از آن، مشتری شما باید سالیانه یک میلیون تومان پرداخت کند. اگر شما در همان ابتدای کار اعلام کنید که هزینه ای که مشتری باید پرداخت کند یک میلیون تومان است، به احتمال زیاد افراد محافظه کار را از خودتان دور خواهید کرد. اما بیایید فرض کنیم که به جای یک میلیون تومان در سال شما قیمت ۸۴ هزار تومان در ماه را به آنها پیشنهاد دهید؛ در چنین شرایطی مشتریان شما با خیال راحت‌تری حاضر به خرید محصول یا خدمات شما می‌شوند. این کار باعث شکستن سد پول خرج کردن مشتریان محافظه کار شما خواهد شد.

دوم: پکیج های محصولی یا خدماتی هوشمندانه در اختیار مشتریان قرار دهید.

به عنوان مثال تصور کنید که قصد ارائه دسته ای از محصولات یا خدمات را دارید، اگر شما بخواهید که این خدمات را به صورت جداگانه و هر کدام با قیمتی متفاوت به فروش برسانید، باعث می شوید فشار خرید و احساس گناه خرج کردن پول زود تر در آنها احساس شود. پیشنهاد ما به شما این است که محصولات و خدمات خود را در مجموعه ها یا پکیج های کاربردی به مشتریان خود معرفی کنید، تا به این صورت بتوانند مزایای بیشتری را ببیند و قانع به خرید از شما شوند. در این میان می توانید تخفیف هایی را برای پکج های گوناگون اما نکته‌ای که در این میان مطرح می شود این است که سعی کنید با نمایش قیمت های خود به صورت تکی آنها را دعوت به خرید پکیج ها کنید.

سوم: از اهمیت جزئیات غافل نشوید.

زمانی که شما قصد تنظیم یک متن تبلیغاتی برای جذب مشتری بیشتر را دارید، باید این موضوع را به یاد داشته باشید که استفاده از کلمات درست و پیش بینی شده می تواند تاثیر بسیار مناسبی روی مشتریان شما داشته باشد. اهمیت به جزئیات ممکن است در نگاه اول برای شما بی اهمیت به نظر برسد و به این صورت باید این موضوع را به یاد داشته باشید که انتخاب کلمات درست، به خصوص در رابطه با قیمت می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی روی ناخودآگاه مخاطبین شما داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما قصد فروش یک محصول ده هزار تومانی را داشته باشید، باید طوری تبلیغات خود را بنویسید که ده هزار تومان ناچیز به چشم بیاد و از سوی دیگر ویژگی های محصول خود را بیشتر نمایش دهید.