پیش بینی فروش چیست؟یکی از مواردی که برای همه افرادی که در انواع کسب و کار ها فعالیت دارند مهم بوده و باید به آن توجه کنند؛ این است که به پرسش پیش بینی فروش چیست؟ پاسخ دهند. اهمیت پیش بینی فروش زمانی برای شما مشخص می شود که محصولی را تولید کرده، اما به بازار فروش آن محصول فکر نکرده اید. در چنین شرایطی شما حتماً به مشکلات شدیدی برخواهید خورد که ممکن است بهای سنگینی را برای آن پرداخت کنید. پس باید بتوانید این شرایط را پیش بینی کنید.

پیش بینی فروش چیست؟ چگونه؟

پیش بینی فروش چیست؟ چگونه انجام می گیرد.این قدم دوم است که نحوه انجام این پیش بینی و روش های انجام آن را یاد بگیرید. اگر شما میزان تقاضای بازار محصولات خود را با استفاده از تجزیه و تحلیل آمار فروش شرکت و همچنین بررسی اخبار مرتبط با کسب و کار یا قدرت خرید مردم؛ مورد تحلیل و بررسی قرار دهید، بدون شک می توانید آینده خوبی را برای فروش محصولات خود برنامه ریزی کنید. در این مطلب از گروه نرم افزاری یکان ما قصد داریم که در مورد اینکه پیش بینی فروش چیست با شما صحبت کنیم و جزئیات مهمی را در این خصوص به شما آموزش دهیم.

پیش بینی فروش چیست؟ کاربرد و مزایا

پیش بینی فروش چیست؟ کاربرد و مزایای آن چیست؟ در ادامه قصد داریم درباره مزایا و کاربردهایی که این استراتژی در مدیریت، بازاریابی و توسعه شرکت می تواند ایفا نماید بحث کنیم. در واقع این کار به شما کمک می کند به جای اینکه در لحظه تصمیم بگیرید و به یکسری ارقام و راه حل های ساده اتکا کنید، محیط رقابتی را در نظر بگیرید و همچنین حتی در شرایط بحران بتوانید به پیشرفت خود فکر کنید.

جدول پیش بینی فروش

جدول پیش بینی فروش به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از داده ها و اطلاعاتی که در گذشته و به عنوان مثال سال قبل، در خصوص فروش محصولات و خدماتتان داشتید؛ بتوانید تا حدودی وضعیت آینده بازار خود را پیش بینی کنید. ساختار جدول پیش بینی فروش در ساده ترین حالت به این صورت است که: شما یک جدول بسیار ساده با دو ستون و ۱۲ سطر رسم می کنید، سپس هر سطر را به یک ماه اختصاص می دهید.

در مرحله بعد در طول یک سال مواردی مانند: سود خالص، تعداد مشتری یا میزان فروش و… را می‌نویسید. اطلاعاتی که این جدول به شما می دهند، تا حد زیادی قابل استناد هستند. البته در این میان استثناهایی هست که باید به آنها توجه داشته باشید، به عنوان مثال بازار آهن در یک سال اخیر از روندی که در طول سال‌های قبل داشته خارج شده و نمی‌توانند از چنین جدولی استفاده کنند.

پیش بینی تقاضای بازار

پیش بینی تقاضای بازار گاهی اوقات نمی تواند به صورت صددرصد پیروزی یک استراتژی را تضمین کند، ولی این نکته بسیار مهم را باید به یاد داشته باشید که اجرا نکردن این پیش بینی در زمانی که قصد دارید، به احتمال زیاد آسیب های زیادی در طولانی مدت به شما خواهد زد. با تخمین زدن کل بازار شما می توانید تا حدی خطرها و ریسک هایی که ممکن است در آینده شما و کسب و کارتان را تهدید کند را بهتر ببینید.

برای پیش بینی تقاضای بازار به طور کلی چهار قدم وجود دارد که عبارتند از:
● تعریف کردن بازار خدمات و محصولات
● تقسیم کردن تقاضای کل بازار محصولات مرتبط شما به قسمتهای کوچکتری که زمینه‌های اصلی فعالیت شما را تشکیل می دهد.
● پیش بینی کردن وجود هر گونه تشنج تاثیرگذاری عوامل متحرک بر روی تقاضا در آینده پیش‌ رو.
● اجرا کردن تحلیل و بررسی حساسیت شرایط، برای درک فرضیه‌های بحران و تحلیل کردن میزان ریسک تصمیماتی که اتخاذ می کنید.

sales-forecast

فایل اکسل پیش بینی فروش

فایل اکسل پیش بینی فروش، یکی از روش های بسیار ساده و کارآمد برای پیش بینی بازار محصولات و خدمات شما در آینده و در جلسه فروش شما خواهد بود. برنامه اکسل که در این روزها تقریبا همه با آن آشنایی دارند، یک برنامه آماری است که به شما امکان مقایسه، ترسیم نمودار، استفاده از فرمول های مختلف مرتبط با کسب و کار و ثبت اطلاعات مختلف را می دهد.

از طرفی همانطور که در بخش جدول پیش بینی فروش در قسمت بالا صحبت کردیم، ثبت آمار و بررسی رفتار هایی که مشتریان در بازه های زمانی مختلف از خود نشان می‌دهند، یکی از مواردی است که به شما کمک می کند تا بتوانید پیش‌بینی‌های دقیق‌تر در خصوص وضعیت بازار آینده کسب و کارتان داشته باشید. استفاده از فایل اکسل پیش‌ بینی فروش روند ثبت این آمار و بررسی آن ها، عمل پیش بینی بازار فروش در آینده را برای شما تا حدودی راحت تر خواهد کرد.

فرم پیش بینی فروش

فرم پیش‌بینی فروش، برای جمع آوری ذخیره و تحلیل و بررسی اطلاعاتی در هر نوع فروش با هر روشی که انجام شود  در طول زمان نیاز خواهد شد. از طرفی اگر این اطلاعات به صورت منظم و سازماندهی شده ثبت نشود، ممکن است اشتباهاتی در محاسباتی که برای پیش بینی فروش، در آینده انجام می‌دهید به وجود بیاید. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی از فرم پیش بینی فروش استفاده می‌کنند. فرم پیش بینی فروش به شما این امکان را می دهد که بتوانید اطلاعات را به صورت دسته بندی شده و منظم وارد کنید و از طرفی به سادگی بتوانید هر وقت که خواستید برای تحلیل کرد نباید استفاده دیگری به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

پیش بینی میزان فروش

پیش بینی میزان فروش شما تحت شرایط و عواملی مختلف تأثیر گرفته یا شرایط به گونه ای رقم بخورد که این پیش بینی از واقعیت فاصله بگیرد. در ادامه این قسمت اشاره کوتاهی به این عوامل تاثیرگذار خواهیم کرد.

ایجاد تغییرات در محصول:

زمانی که شما مقدار مشخصی فروش را برای آینده کسب و کار خود را مشخص کرده اید، بروز تغییرات در محصولات و یا خدمات شما ممکن است که به نفع یا ضرر شما تمام شود. به این صورت که اگر کیفیت محصولات شما بالا برود، احتمال این موضوع بسیار زیاد است که نتایج بهتر از چیزی که پیش‌ بینی کردید شود و یا بالعکس.

ایجاد تغییر در رقبا:

قبلا در همین مطلب گفتیم که شما برای پیش بینی بهتر آینده کسب و کارتان، رقیبان خود را باید در نظر بگیرید تا بتوانید در بازار رقابتی امروز حرفی برای گفتن داشته باشید. حال فرض کنید که شما احتمالاتی را در مورد آینده کسب و کار خود با توجه به رقیبتان را داده اید، اما رقیب شما یک حرکت که دور از پیش‌بینی‌های شما بوده است انجام می‌دهد، به عنوان مثال در شرایط بد اقتصادی امروز رقیب شما قیمت هایش را به طرز عجیبی کاهش دهد.

شرایط اقتصادی:

مهم نیست که چه کسب و کاری دارید، شما حتما این قضیه را می دانید که شرایط اقتصادی چقدر می تواند روی کسب و کار شما تاثیر داشته باشد. به خصوص شرایط اقتصادی کشور ما که در سال های اخیر به یاد نداریم که ثبات درستی داشته باشد. اما به هر حال بهبود پیدا کردن شرایط اقتصادی و یا رکود اقتصادی ۱۰۰ درصد می توانند که کلیه روند برنامه‌ریزی‌های شما را تغییر دهد.

بی ثبات بودن پرسنل:

بی ثبات بودن پرسنل یکی از بخش‌هایی که بر روی سوددهی شما در آینده شرکت تاثیر فراوانی می‌گذارد. پرسنل شما و به خصوص افرادی که با مشتریان در ارتباط هستند، بسیار مهم می باشد. فرض کنید که در شرایط بحرانی کسب و کار شما چند بازاریاب بسیار کارآزموده و حرفه‌ای پیدا کنید که بتوانند محصولات شما را به راحتی به فروش برساند و به این صورت افزایش فروش زیادی را تجربه کنید‌. یا از طرفی این موضوع می‌تواند به ضرر شما تمام شود، فقط کافیست که چند فروشنده یا بازاریابی نامتعهد در بیمه مسئولیت داشته باشید تا ببینید چگونه فروش شما کاهش خواهد یافت.

روش‌های پیش‌ بینی سری زمانی

روش های پیش بینی سری زمانی و تحلیل های مربوط به این عرصه، به عنوان یک مبحث کاربردی در همه رشته ها مانند رشته های مهندسی مدیریت اقتصاد و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.این روش ها در پاسخ به پیش بینی فروش چیست؟ و پیش  بینی چگونه انجام می گیرد بسیار با اهمیت است. کارکرد این روش به این صورت است که داده ها و اطلاعات گذشته را برای تعیین کردن قدم هایی که بچیم کسب و کار باید طی کند، با دقت بالا انجام می دهند تا بتوانند گامهای بعدی را به صورت صحیح در روند کارها پیش‌بینی کرده و به این سمت و سو پیش بروند. روش های پیش بینی سری زمانی عبارتند از:

روش های کیفی پیش بینی:

روش های کیفی پیش بینی بر اساس دانش، تجربه، درک مستقیم و به طور کلی سایر اطلاعاتی که به صورت مستقیم با موضوع در ارتباط می باشد، انجام می شود. به عنوان مثال اگر شما قرار است که محصول جدیدی را معرفی کنید در چنین شرایطی هیچ اطلاعاتی در مورد فروش گذشته این محصول را ندارید برای پیش‌بینی کردن فروش آن باید از روشهای کیفی که بر اساس نظرات و پیشنهادهای متخصصان است استفاده کنید.

روش های کمی پیش بینی:

روش های کمی پیش بینی به طور کلی به دو دسته ی روشهای یک متغیره و روشهای چند متغیره تقسیم می شود. روش یک متغیره اطلاعات مربوط به گذشته مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد و سپس با استفاده از الگوی فرضیه که به دست آمده سعی می‌کنند آینده مشابه را برای این کار پیش بینی کند‌.در روش چند تغییر فرض می‌کنند که الگوی تاریخی که از گذشته بر کسب و کار حاکم بوده، در آینده نیز ادامه خواهد داشت. در ضمن به روشهای چند متغیره، مدل های علی هم می‌گویند.

با استفاده از یک اتوماسیون آمار می توان پیش بینی های درستی از وضع آینده داشت.