مدیریت پروژه تاریخچه ای نسبتا قدیمی داشته و به حدود صد سال پیش باز می گردد و از آن زمان تا کنون مبحث مدیریت پروژه رشد بسیار زیادی داشته است. کسانی که مدیریت پروژه را بر عهده دارند نباید صرفا خود را محدود به نظارت بر یک قسمت خاص از پروژه کنند؛ وظیفه اصلی این افراد این است که باید همه قسمت های یک پروژه را مورد بررسی قرار دهند و در نظر داشته باشند که همه مراحل به درستی و در زمان مشخصی که تعیین شده است، اجرا شوند.

برای مدیریت صحیح یک پروژه، مدیران باید مهارت هایی را کسب کنند که صلاحیت انجام چنین شغلی را داشته باشند و از طرفی ذهن این افراد باید تحلیل گر باشد تا در شرایط خاص تصمیمات درستی بگیرند. در این مطلب از گروه نرم افزاری یکان ما قصد داریم در مورد مدیریت پروژه نکاتی را در اختیار شما قرار دهیم و در پایان راه کاری مناسب را پیش پای شما بگذاریم تا مدیریت پروژه برای شما آسان تر شود.

انواع مدیریت پروژه

انواع مدیریت پروژه زیاد است و روش های مختلفی برای مدیریت پروژه وجود دارد که با توجه به ماهیت پروژه و سایر شرایط در موارد خاص باید یکی از این روش ها مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه تک ‌تک این روشها را با هم بررسی می کنیم.

• روش امانی:

در روش امانی برای مدیریت پروژه، کارفرما به صورت مستقیم بر اجرای پروژه نظارت می کند و مسئولیت مربوط به قسمت‌های خرد و کلان پروژه را برعهده می‌گیرد. این روش معمولاً در پروژه های کوچک و ساده ای مانند پروژه های مربوط به تعمیر و نگهداری در شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد. کسانی که مدیریت این پروژه را برعهده می گیرند می توانند مهندسان و ناظران درون یک شرکت و یا مشاوران یا پیمانکارانی باشند که از بیرون از شرکت این و مسئولیت را برعهده می‌گیرند.

• روش سنتی:

یکی از مهم ترین روش ها برای مدیریت پروژه که حال حاضر پروژه‌های بسیار زیادی را از این طریق مدیریت می‌کنند، روش سنتی می‌باشد. نحوه کار در این روش به این صورت است که کارفرما قراردادهای جداگانه ای را با افرادی که وظایف ساخت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه را دارند، می بندد. سپس شخص کارفرما بر اموری که به دست مشاوران خود داده است نظارت می کند.

• روش مدیریت اجرا:

این روش که به نامه روش مدیریت پیمان نیز شناخته می شود، یک نسخه به روز شده و بهبود پیدا کرده روش سنتی می باشد. ظرفیت پذیرش کارفرما برای ایجاد هماهنگی بین پیمانکار ها و یا مشاوران خود، از سازمان دیگری به عنوان سازمان مسئول مدیریت اجرا استفاده می کند. وظیفه این سازمان این است که عقد قرارداد بین پیمانکار و مشاوران او انجام دهد.

• روش طرح و ساخت:

در این روش مسئولیت هایی از قبیل طراحی، تامین مواد اولیه، اجرا، نصب و راه اندازی به شرکت یا موسسه ای به عنوان پیمانکار طرح واگذار می شود.

Project-Management

اهداف مدیریت پروژه چیست

اهداف مدیریت پروژه چیست. در پاسخ به این سوال باید گفت که اهداف مدیریت پروژه به این صورت تعریف می شود که تمامی اقدامات مدیران پروژه از آغاز کار تا اتمام آن و بررسی درست و به موقع انجام شدن آن ها، از وظایف مدیران پروژه است. اگر بخواهیم به طور دقیق تر این موضوع را برای شما بیان کنیم هدف از مدیریت پروژه به صورت زیر می باشد:

• نظارت و برنامه ریزی برای شروع کار:

در این قسمت افرادی که مدیریت پروژه را بر عهده دارند باید هماهنگی های لازم برای برقرار کردن شرایط مناسب، در راستای شروع کار را انجام دهند.

• برنامه ریزی و تعیین زمان بندی های لازم:

در این قسمت مدیران پروژه با توجه به نوع پروژه، اهداف آن، مراحل کار و تاریخ مشخص شده برای تحویل پروژه؛ برنامه ریزی و زمانبندی های لازم را انجام داده و آن ها را در اختیار واحد اجرا قرار می دهند.

• اجرا:

این مرحله شامل تمام موارد است که باید انجام شود تا پروژه به اهداف پایانی خود نزدیک شود. مدیران باید ترتیب اجرای مراحل را مورد بررسی قرار دهند.

• نظارت و کنترل:

این مرحله شامل بررسی کیفیتی کارهای انجام شده در هر مرحله است. مدیران در این مرحله باید نظارت بر هر قسمتی را به فرد متخصص بسپارند تا از صحت و سلامت پروژه اطمینان حاصل کرده باشند.

• اتمام:

همانطور که میتوانید حدس بزنید این مرحله نقطه پایان پروژه است و مدیران در این قسمت از کار باید در نظر داشته باشند که تمام مراحل مربوط به تحویل پروژه را به درستی انجام دهند تا در آینده به مشکل برنخورند. به زبان ساده می‌توان گفت که اهداف مدیریت پروژه در این خلاصه می شود که 5 مرحله بالا به درستی انجام شوند.

آموزش مدیریت پروژه

آموزش مدیریت پروژه نیز باید در نظر گرفته شود. همانطور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم باید این موضوع را در نظر داشته باشید که مدیریت پروژه کار ساده ای نیست و صدرصد نیاز به آموزش دارد. آموزش هایی که در این زمینه باید یک مدیر پروژه دیده باشد عبارتند از:
• آموزش های عمومی:

این آموزش ها فرد مورد نظر را با روند مدیرت پروژه، اصول و قوانینی که در این راستا باید رعایت شوند آشنا می کنند و به زبان ساده کلیات کار را در اختیار او قرار می دهند.
• آموزش های تخصص:

به عنوان مثال فرض کنید که شما قصد مدیریت یک پروژه مربوط به ساخت یک ساختمان را برعهده دارید. اصلی ترین مهارت شما باید این باشد که در زمینه ساخت و ساز تخصص داشته باشید تا بتوانید در تمامی مراحل از طراحی تا اجرا و اتمام حرفی برای گفتن داشته باشید و کارتان معتبر باشد.

اصول مدیریت پروژه

اصول مدیریت پروژه عبارت است از همه آن چیزی که یک مدیر پروژه باید بداند و در زمان اجرا نسبت به آن تعهد داشته باشد. تا این قسمت از مطلب اصولی که از نظر تئوری باید در مدیریت پروژه در نظر داشته باشید صحبت کردیم. اما یکی از نکات بسیار مهم که شما باید به عنوان یک مدیر پروژه بدانید این است که کسی که قصد دارد روی قسمت های مختلف یک پروژه کنترل داشته باشد، باید با افراد زیادی در ارتباط باشد و از طرفی روابط عمومی خوبی داشته باشد. به زبان ساده تر می توان گفت که شاه کلید مدیریت یک پروژه این است که شما بتوانید ارتباطات قوی داشته باشید.

مدیریت پروژه آنلاین

مدیریت پروژه آنلاین به مدیران این امکان را می دهد تا در اسرع وقت و بدون این که نیاز به حضور در محل پروژه داشته باشند بتوانند، امور مربوط به مدیریت پروژه را انجام دهند. نرم افزار ها و سایت های تحت وب به شما این امکان را می دهند که هر کجا که به اینترنت دسترسی داشته باشید بتوانید امور مربوط به پروژه را پیگیری کنید. همچنین اتوماتیک بودن قسمتی از کارها باعث می شود که شما هیچ وقت از زمان بندی که برای اتمام مراحل مختلف پروژه در نظر گرفته اید دور نشوید. یکی دیگر از مزایا استفاده از مدیریت پروژه آنلاین این است که با استفاده از آن شما می توایند اطلاعات مربوط به پروژه را همیشه و هر کجا که باشید زیر نظر داشته باشید.

مدیریت پروژه نرم افزار

مدیریت پروژه نرم افزار بسیار بااهمیت است. استفاده از سیستم نرم افزاری مدیریت پروژه به شما این امکان را می دهد که با استفاده از یک سیستم اتوماتیک سازی شده بتوانید تمام برنامه ریزی ها و زمان بندی های خود که برای پروژه مشخص کرده اید را به یاد داشته باشید و به طور روزانه میزان پیشرفت پروژه را ثبت و بررسی کنید. با این کار شما می توانید از تمام امکانات و منابعی که در اختیار دارید حد اکثر استفاده را ببرید. استفاده از نرم افزار های مدیریت پروژه می تواند در مراحل مختلف پروژه و در سطح های مدیریتی مختلف به کمک شما بیاید و کارها را برای شما آسان تر کند.