نرم افزار بهای تمام شده یکی از نرم افزارهای مفید در تعیین قیمت و تعیین استراتژی های سازمان است.برنامه ریزی تولید و قیمت گذاری محصولات، در شرایطی که نرخ تورم، رشد بی سابقه ای را تجربه می کند و نوسانات لحظه ای ارزی، امکان هرگونه تصمیم گیری به موقع و دقیق را از فعالان عرصه تولید سلب نموده است؛ بهره گیری از «نرم افزار بهای تمام شده» شرکت مهندسی کامپیوتر یکان، میتواند راهکاری علمی، ساده و قابل اطمینان برای محاسبه قیمت لحظه ای محصولات و پیش بینی سود یا زیان حاصله از فروش آنها باشد. همچنین اتکاء و بهره گیری از چنین نرم افزاری در هر شرایطی، باعث ارتقاء سطح کیفی برنامه ریزی های تولید شده و مدیران را در اتخاذ تصمیماتی استراتژیک همچون اعمال سیاست های انقباضی یا توسعه کسب و کار و یا استخدام یا تعدیل نیروی انسانی، یاری می نماید.

بدون شک، قیمت گذاری علمی، دقیق و انعطاف پذیر محصولات تولیدی که از طرفی سودی منطقی را عاید سرمایه گذاران و سهامداران واحدهای تولیدی نماید و از طرف دیگر بتواند رقابت پذیری قیمت محصولات را بخصوص در شرایط ناپایدار اقتصادی تضمین نماید و جلوی ضرر و زیان ناشی از نوسانات قیمتی را بگیرد، از اصول انکار ناپذیر کسب و کارها محسوب میشود.
شرکت مهندسی کامپیوتر یکان که از سال 1368 تاکنون در زمینه تولید نرم افزارهای مالی و اداری در حال فعالیت می باشد، با بهره گیری از دانش متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و تجربیات ارزشمند فعالان عرصه تولید، «نرم افزار بهای تمام شده» را تهیه نموده که در حال حاضر با موفقیت در برخی از واحدهای تولیدی فعال، در حال بهره برداری است.

نرم افزار بهای تمام شده یکان دارای مزایا و امکانات زیر است:

  • تعریف و دسته بندی مواد اولیه مورد استفاده در خطوط تولید.
    • تعریف و دسته بندی محصولات تولیدی بصورت چند سطحی.
    • تعریف مقدار وزنی، درصدی یا تعدادی مواد اولیه بکار رفته در تولید محصولات.
    • استفاده از نمادهای گرافیکی جهت افزایش دقت و سهولت کاربری نرم افزار.
    • محاسبه وزن و قیمت نهایی محصولات با در نظر گرفتن پارامترهای مواد اولیه و شرایط بسته بندی.
    • تعیین مکرر قیمت مواد اولیه به همراه تاریخ ابتدای تاثیر.
    • تعریف هزینه های جانبی در تولید محصولات، شامل هزینه های پرسنلی، استهلاک، تبلیغات و غیره، به همراه تاریخ ابتدای تاثیر.
    • ثبت سوابق قیمت مواد اولیه و هزینه های جانبی تولید و امکان رسم انواع منحنی در بازه های زمانی دلخواه
    • محاسبه بهای تمام شده تولید محصولات با توجه به آخرین قیمت مواد اولیه و هزینه های جانبی تولید.
    • قابلیت بومی سازی فرآیندها و فرمهای نرم افزار با توجه به نیازهای هر واحد تولیدی.
    • تعریف ضریب موثر (خالص مقدار) مواد اولیه بکار رفته در محصول نهایی.
امکانات نرم افزار بهای تمام شده یکان به شرح زیر است:
  • امکان کپی کردن تکی یا گروهی مواد اولیه بکار رفته در یک محصول به محصولات دیگر.
    • امکان تعریف یک محصول به عنوان مواد اولیه در تولید محصول دیگر (تعریف محصولات میانی) تا پنج سطح.
    • امکان تعیین قیمت تخمینی مواد اولیه، جهت پیش بینی بهای تمام شده محصولات در آینده و کمک به برنامه ریزی تولید.
    • امکان مقایسه بهای تمام شده و بهای تخمینی محصولات.
    • امکان ثبت بهای فروش دلخواه برای محصولات، توسط کاربر و محاسبه خودکار درصد سود در مقایسه با بهای تمام شده، توسط سیستم.
    • امکان تعیین سود مورد انتظار از محل فروش محصولات، توسط کاربر و محاسبه خودکار بهای فروش، توسط سیستم.
    • امکان درج قیمت فروش دلخواه برای محصولات در فاکتورهای خاص، توسط کاربر و محاسبه خودکار سود و یا زیان در هر ردیف فاکتور.
    • امکان تعیین سطوح دسترسی به فرمها، جداول اطلاعاتی، گزارش گیری و عملیات حذف و اضافه و ویرایش اطلاعات برای کلیه کاربران.
    • امکان گزارش گیری و رسم نمودارها و منحنی های ساده و پیشرفته برای تمامی فرم ها و جداول اطلاعاتی.
    • دارای گزارش ساز پیشرفته که امکان ساخت ساده ترین تا پیچیده ترین گزارشات را برای کاربر سیستم فراهم می آورد.
    • امکان جستجوی ساده و ترکیبی در تمامی فرمها و جداول اطلاعاتی.
    • امکان اتصال به نرم افزار فروش.

 

نرم افزار بهای تمام شده یکی از روشهای جدیدی است که سازمان ها و شرکت های تولیدی و صنعتی از آن برای محاسبه و آگاه شدن از قیمت نهایی محصول استفاده می کنند، از طرفی این برنامه باعث می‌شود که قیمتهای تعیین شده توسط شرکت ها به گونه ای باشد که تمامی جوانب را در نظر گرفته و ضرر کردن آنها جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده است که نداشتن آگاهی و اطلاعات درست در خصوص تمام شده محصول، باعث از دست دادن ۸۳.۲ درصد موفقیت کارخانه تولیدی صنعتی شما می شود.

از طرفی آگاهی داشتند در مورد بهای تمام شده به شما کمک می کند که بتوانید برنامه ریزی ها و محاسبات مربوط به خود را با توجه به اطلاعات دقیقی که نرم افزار بهای تمام شده در اختیار شما قرار می دهد، انجام دهید و دسترسی دقیق و به موقع اطلاعات و فعالیت های تولیدی سازمان این نرم افزار در اختیار شما قرار می دهد، باعث بهبود تصمیم گیری و برنامه ریزی در آینده خواهد شد. در این مطلب گروه نرم افزاری یکان سعی داریم در مورد خصوصیات و ویژگی های نرم افزار بهای تمام شده با شما صحبت کنیم و همچنین نکاتی را در مورد محاسبه بهای تمام شده با شما در میان بگذاریم تا بتوانید آنها را در کسب و کار خود استفاده کنید.

نرم افزارهای بهای تمام شده

نرم افزارهای بهای تمام شده یکی از زیر مجموعه های نرم افزار های حسابداری می باشد که برای شناسایی قیمت تمام شده و همچنین ثبت اطلاعات مربوط به هزینه های تولید، مورد استفاده قرار می گیرد. با در نظر داشتن این موضوع که امروزه یکی از دغدغه های اصلی مدیران در واحد های تجاری قیمت تمام شده محصول برای انجام محاسبات می باشد بستر فیلم بخش زیادی از تصمیم گیری ها به قیمت تمام شده محصول ارتباط مستقیم دارد؛ استفاده از نرم افزار بهای تمام شده می تواند گزینه بسیار مناسب و مهمی برای شما باشد و باعث آسان سازی امور حسابداری و همچنین یاری دهنده قسمت مالی شرکت شما باشد.

انواع نرم افزار بهای تمام شده

این نرم افزار دارای نمونه های مختلفی است که به شرح زیر هستند.

• نرم افزار بهای تمام شده معمولی:

که باید خریداری یا دانلود و سپس نصب شود و به صورت مستقل روی سیستم شما فعالیت می کند، همچنین برخی از این نرم افزار ها دارای فضای ذخیره سازی ابری هستند

• نرم افزار بهای تمام شده تحت وب:

این نرم افزار همانطور که از نام آن پیداست روی فضای وب و بر روی یک سرور اجرا شده است و نیازی به نصب آن بر روی یک سیستم خاص ندارید و همچنین از هر کجا و با هر وسیله ای که به اینترنت متصل شود می توانید از آن استفاده کنید.

• نرم افزار بهای تمام شده تحت اکسل:

در اصل برای این نرم افزار باید بگوییم که از نرم افزار اکسل برای محاسبه بهای تمام شده استفاده می شود که رایگان می باشد ولی امنیت و امکاناتی که در اختیار شما کمتر از سایر نمونه هاست.

نرم افزار بهای تمام شده تحت وب

نرم افزار بهای تمام شده تحت وب یکی از بهترین ابزار های موجود در عرصه مدیریت مالی است که با استفاده از آن می توانید اسناد مورد نظر خود را به صورت اتوماتیک یا دستی در آن ثبت کنید، بخش های مختلف آن را تشخیص دهید، آن را ویرایش کنید و به راحتی اسناد تولید شده توسط آن را به سایر نرم افزار های حسابداری انتقال دهید. استفاده از نرم افزار بهای تمام شده تحت وب بسیار راحت است و فقط شما کافی است که وارد سایت مورد نظر شده، ثبت نام کنید و شروع به استفاده از نرم افزار کنید، البته این نکته را فراموش نکنید که معمولا برای استفاده از تمام امکانات این نرم افزار های شما باید آنها را خریداری کنید. سایر ویژگی های این نرم افزار عبارتند از:
• امکن ساده پشتیبان گیری و ذخیره سازی اتوماتیک اطلاعات که باعث می شود هیچگاه اطلاعات خود را از دست ندهید.
• جلوگیری از خطای انسانی در روند کارها
• امکان دسترسی به نرم افزار از هرکجا که هستید، با هر وسیله ای (موبایل، لپ تاپ، کامپیوتر شخصی و…) هستید.

اکسل محاسبه بهای تمام شده محصول

اکسل محاسبه بهای تمام شده محصول یکی از مواری است که با آن میتوان بهای نهایی محصول را محاسبه کرد. نرم افزار اکسل که یکی از کاربردی ترین نرم افزا های گروه معروف آفیس می باشد که به صورت صفحه گسترده یا اصطلاحا spread sheet طراحی شده، یعنی در اصل اکسل یک جدول بزرگ است که به کاربران اجازه می دهد بسته به نیازی که دارند برای هرکدام از این قسمتهای جدول اطلاعاتی را تعریف کنند، ظاهر جدول و سلول های مورد نظر خود را تغییر دهند و همچنین فرمول نویسی کنند تا با استفاده از این فرمول ها (در مورد بهای تمام شده) محاسباتی انجام شود و اطلاعاتی که از محاسبات به دست آمده در سلول های دیگر جداول مورد نظر به عنوان نتایج ثبت می شود.

اکسل هوشمند محاسبه بهای تمام شده

اکسل هوشمند محاسبه بهای تمام شده همانطور که قبلا هم گفتیم، از دیدگاه درست باید اولویت سوم شما باشد چرا که امکانات آن واقعا از سایر برنامه ها کمتر است. دلیل آن هم این است که برنامه اکسل به صورت تخصصی برای محاسبه بهای تمام شده طراحی و برنامه نویسی نشده است و همین باعث می شود که نرم افزار های عادی و تحت وب گزینه های بسیار خوبی برای محاسبه بهای تمام شده باشند.

اما به هر حال نرم افزار اکسل دارای ویژگی هایی است که در ادامه با هم بررسی می کنیم:
• همه منابع استفاده شده مانند مواد اولیه و قطعات استفاده شده در ساخت محصول را می توانید با استفاده از این نرم افزار ببینید.
• امکان جدا سازی سهم هزینه های ثابت در قیمت تمام شده محصول از منابعی که برای تولید آن مورد استفاده قرار گرفته است.
• با استفاده از این نرم افزار می توانید چند نوع هزینه ماهانه را که به صورت ثابت برای کسب و کار شما وجود دارند تعریف کرده و روی قیمت نهایی محصول تغییرات مربوط به آنها را اعمال کنید.
• مدیران می توانند با استفاده از این نرم‌افزار منابع مصرفی و مواد اولیه که استفاده شده اند و میزان آنها را به سادگی تشخیص دهند و نتایج را روی قیمت نهایی تاثیر بدهند.
• با استفاده از این نرم افزار می توانید چند محصول نهایی یا کالا را که تولید کرده اید در یک فایل قرار داده و قیمت مربوط به آنها را محاسبه کنید.
• قیمت مواد اولیه و قطعات مصرفی در تولید محصول یا کالا در این نرم افزار قابل مشاهده است در صورتی که بر روی مواد اولیه خریداری شده سودی اضافه می شود می‌توانید آن را تعیین کنید.
نکته ای که در خصوص استفاده از فایل اکسل برای تعیین قیمت نهایی باید بدانید این است که شما نیاز به دانستن علم حسابداری هستید تا به نتایج مورد نظر خود برسید، اما با استفاده از سایر نرم افزارهای مخصوص بهای تمام شده بدون هیچ تخصصی می توانید این کار را انجام دهید.

دانلود اکسل محاسبه بهای تمام شده

دانلود اکسل محاسبه بهای تمام شده شاید یکی از روش های ارزان و آسان برای تعیین بهای کالای شما باشد اما باید بدانید که این روش دارای معایبی است که ممکن است ضررهای بسیار زیادی به شما وارد کند. در ادامه این قسمت از داریم که معایب استفاده از اکسل را با هم بررسی کنیم:
• شما نمی توانید با استفاده از این نرم افزار مطمئن شوید که آیا اطلاعات وارد شده در هر سلول درست هستند یا خیر، به همین دلیل امکان بروز اشتباهات انسانی در این نرم افزار زیاد میباشد.
• نرم افزار اکسل با سیستم های دیگر سازگاری ندارد و در صورتی که بخواهید از اطلاعات و داده های این نرم افزار در سایر نرم افزارها مانند نرم افزار حسابداری استفاده کنید به مشکل بر خواهید خورد.
• امکانات ضعیف کنترلی باعث می شود که شما می توانید مشخص کنید که کدام کاربر مسئول تغییرات انجام شده روی سلول است.
• امکان از دست رفتن اطلاعات بعد از ساعت ها فعالیت و هدر رفتن زمان نیرو
• نیاز به تخصص و تسلط بالا بر روی برنامه اکسل برای استفاده های پیچیده
• عدم دسترسی کامل به امکانات اکسل با استفاده از ابزارهایی به جز کامپیوتر
• بالا بودن امکان بروز مشکلات غیر عمدی که توسط کاربران انجام می شود
• سخت بودن خطا یابی در فرمول های طولانی که برای محاسبات مربوط به بهای تمام شده استفاده میشود.
• نداشتن امکانات تحت شبکه قوی و مناسب برای کاربر امروزی
• امنیت پایین اطلاعات و مواردی که در فایل ثبت شده است.

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی عبارت است از مقدار درامد باقی مانده بعد از کم شدن هزینه های مستقیم و غیرمستقیم عملیاتی که از درآمد فروش حاصل می شود. این درآمد را که سود عملیاتی کارکرد قبل از بهره می نامند، را می توان با استفاده از فرمول زیر محاسبه کرد:
درآمد ناخالص – (استهلاک دارایی هایی ملموس+ استهلاک دارایی های ناملموس+ هزینه های عملیاتی که به شکل غیر مستقیم مربوط به تولید کالا هستند.)
در این میان هزینه هایی مانند در آمده بهره، هزینه های مربوط به سود و بقیه منابع درآمدی غیرعملیاتی؛ برای محاسبه درآمد عملیاتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

نرم افزار بهای تمام شده رایگان

نرم افزار بهای تمام شده رایگان دارای ویژگی‌ها و امکاناتی است که در ادامه آن ها را با هم بررسی می‌کنیم، البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که بعضی از این امکانات به دلیل رایگان بودن این نرم‌افزار، تا حدی محدود شده اند و در صورتی که نیاز به امکانات بیشتری داشته باشید می توانید نرم افزار بهای تمام شده را خریداری کنید و با خیال راحت و بدون هیچ محدودیتی از آن استفاده کنید.
• تعریف فی فروش برای پسماند
• تعیین درصد تکمیل کالاهای معیوب
• بهای تمام شده‌ ضایعات
• بهای تمام شده‌ کالای در جریان ساخت
• دستور خرید مواد اولیه بر اساس برنامه‌ی تولید
• گروه‌بندی عملیات تولید با ساختار درختی
• تعریف تجهیزات استفاده شده در عملیات تولید
• سربار ثابت و متغیر
• اعمال ضایعات در حساب خاص
• قابلیت تعریف ضایعات عادی و غیرعادی در تولید
• تخمین هزینه تولید در مرحله فرمولاسیون
• تعریف کردن ایستگاه پیمانکاری و کاری برای کار
• تعریف کردن عوامل انسانی حاضر در ایستگاه

اجزای بهای تمام شده کالای تولیدی

اجزای بهای تمام شده کالای تولیدی هر شرکت یا کارخانه ای را قسمت های مختلفی تشکیل می دهند که در ادامه با هم این قسمتها را بررسی می‌کنیم:
• هزینه های ثابت: این هزینه ها بر اثر تغییر کردن سطح فعالیت و تولید هیچ تغییری نمی کنند و تولید هر چقدر هم باشد این هزینه ها ثابت می مانند. مانند اسهلاک ساختمان، مالیات و عوارض یا حقوق مدیران و هزینه های بازاریابی و…
• هزینه های متغیر: این هزینه ها به شکل مستقیم و به تناسب میزان تولید و فعالیت های انجام شده افزایش یا کاهش پیدا میکنند که عبارتند از:هزینه های اداری و تشکیلاتی، هزینه های توزیع و فروش، هزینه های مواد اولیه و دستمزد ساخت و…
• هزینه های نیمه متغیر: این هزینه ها با افزایش تولید بالا میروند اما دارای نرخ ثابتی نیستند.
• هزینه های مختلط: این هزینه ها نیز طبق الگوی خاصی بالا و پایین نمی شوند. مانند هزینه برق و سوخت و آب و…
• هزینه های نیمه ثابت به هزینه هایی میگویند که با افزایش فعالیت و تولید یا کاهش آن به صورت پلکانی و متناوب بالا یا پایین می شوند.

مشاهده بیشتر