دو روش برای ارسال فاکتورهای فروش و صورتحسابهای صادره ی سازمانها به سامانه مودیان مالیاتی وجود دارد؛ روش اول برون سپاری کار و عقد قرارداد با شرکت های معتمد حسابرسی است و اما روش ایده آل و کم هزینه برای سازمانها، تهیه و بکارگیری نرم افزار «ارسال صورتحساب به سامانه مودیان مالیاتی»، بدون نیاز به خرید و یا تعویض نرم افزارهای جامع مالی است.
طبق ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم، اشخاص حقوقی میبایست برای انجام معاملات، صورتحسابی صادر نمایند که شماره اقتصادی منحصر به فعالیت خود و طرف دیگر معامله در آن درج شود. همچنین پس از انجام معامله باید فاکتور فروش خود را نیز در سامانه مودیان ثبت نمایند. بنابراین تمامی معاملات نیاز به ارسال صورتحساب مالیاتی در سامانه مودیان دارند.
ارسال صورتحساب ها در سامانه مودیان از ابتدای سال 1402 برای تمامی مودیان مالیاتی اجباری است. بنابراین اگر سازمانها نتوانند با سامانه مودیان مالیاتی کار کنند، به ناچار لازم است که ارسال صورتحسابهای خود را به شرکت های معتمد سپرده و متحمل هزینه های سنگین شوند.
شرکت مهندسی کامپیوتر یکان، با هدف پاسخ به نیاز مشتریان وفادار خود و همچنین سهولت کار سایر سازمانهای هدف، اقدام به تولید نرم افزار «فاکتور فروش و ارسال صورتحساب به سامانه مودیان مالیاتی» نموده است. این نرم افزار با قابلیت های زیر عرضه شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است:
1. حفظ محرمانگی اطلاعات و همچنین کاهش چشمگیر هزینه ها و بی نیاز نمودن سازمان ها از برون سپاری پروسه ثبت صورت حسابها در سامانه مودیان مالیاتی.
2. امکان بهره برداری از نرم افزار و ارسال صورتحسابها به سامانه مودیان مالیاتی به صورت مستقل و بدون نیاز به اتصال به سایر نرم افزارها.
3. امکان اتصال به نرم افزار حسابداری و CRM و دریافت فاکتورهای ثبت شده از آنها و ارسال به سامانه مودیان مالیاتی.
4. امکان دریافت (Import) اطلاعات صورتحسابها از فایل اکسل (فایل خروجی از برنامه های دیگر) و ارسال به سامانه مودیان مالیاتی.
5. بی نیاز نمودن کاربر از ثبت چند باره مشخصات کالاها از طریق تعریف کدینگ کالا در برنامه.
6. امکان مشاهده نتیجه استعلام صورتحساب های ارسالی به سامانه مودیان مالیاتی و همچنین برطرف نمودن خطاهای صورتحساب بعد از ارسال
7. مشاهده و ویرایش اطلاعات صورت حسابهای ثبت شده.
8. امکان اصلاح، ابطلال و عودت فاکتور ها پس از ارسال به سامانه مودیان مالیاتی.
9. ارسال گروهی فاکتورها به سامانه مودیان مالیاتی و دریافت استعلام آنها.
10. دریافت گزارش های متنوع در بازه های زمانی یا بر اساس نام مشتری و ….

گامهای ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی
1. تنظیمات پروفایل و توکن:
پس از ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی، لازم است تنظیمات پروفایل و توکن دریافتی در این نرم افزار لحاظ شده تا ارتباط بین نرم افزار ارسال صورتحساب و سامانه مودیان مالیاتی فراهم گردد.

2. تعریف کالا:
پیش از ثبت فاکتورهای فروش در نرم افزار، لازم است ابتدا اقدام به ثبت کالاها یا خدمات به همراه شناسه محصول نمائید. اگر اطلاعات کالاها به درستی ثبت نشود، ارسال و ثبت فاکتورها در سامانه مودیان مالیاتی با مشکل مواجه خواهد شد.

3. ثبت فاکتور:
پس از انجام تنظیمات پروفایل و ثبت اطلاعات کالاها در نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان مالیاتی، نوبت به صدور فاکتورهای فروش می رسد. همچنین فاکتور برگشت از فروش هم باید در سامانه ثبت شوند. ضمنا در این مرحله میتوان اطلاعات فاکتورهایی که قبلا بصورت جداگانه و یا در سایر نرم افزار های مالی ثبت شده اند، از طریق فایل اکسل به نرم افزار ارسال صورتحساب انتقال داد (Import).

4. ارسال صورتحساب:
بعد از این که تمام تنظیمات سامانه انجام و فاکتورهای فروش و برگشت از فروش صادر شدند، براحتی صورتحسابها به سامانه مودیان مالیاتی ارسال خواهند شد. پیشنهاد میشود پیش از ارسال صورتحساب ها، صحت اطلاعات آنها بررسی شود.