کسب و کار موفق در دوران رکود این روزها یکی از دغدغه همه ما است که در دوران رکود اقتصادی به سر می بریم. شاید در ابتدا تصور کنید که کاهش بودجه باعث می‌شود که کسب و کارها هزینه‌های مربوط به تبلیغات و بازاریابی خود را کاهش دهند، اما باید بدانید که حقیقت با این قضیه فرق دارد و کاهش دادن تبلیغات باعث کاهش فروش شرکت خواهد شد. این کار باعث می‌شود که شما نتوانید پس از اتمام رکود اقتصادی قدرت از دست داده شرکت خود را بازیابید. راه حل مناسب برای حفظ کسب و کار موفق در دوران رکود اقتصادی این است که هوشمندانه تر و موثرتر عمل کنید که در ادامه این مطلب از گروه نرم افزاری یکان در راه های تبدیل شدن به کسب و کار موفق در دوران رکود بیشتر با هم صحبت می کنیم.

کاسبی در زمان رکود

کاسبی در زمان رکود ممکن است برای شما چالش برانگیز باشد و در شرایطی تصور کنید که مشکلات به وجود آمده برای شما حل نشدنی هستند. اتفاقی که در دوران رکود رخ می‌دهد این است که کسب و کارها بر سر قیمت ها جنگ می کنند و رقابت آنها شدیدتر می شود، از طرفی نقدینگی موجود در بازار کاهش پیدا می‌کند. ولی باز هم فرصت های مناسبی برای شما وجود دارد. به عنوان مثال در این دوران برخی از رسانه‌ها حاضر می‌شوند که با هزینه کمتری کالای شما را تبلیغ کنند و از طرفی رقیبان شما ممکن است مانند آن مردم از بودجه تبلیغات خود بکاهند و این دقیقا جایی است که شما می توانید پیشرفت کنید.شرکت های بزرگی که برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت داشتند توانستند در دوران رکود به سطح زیادی از پیشرفت دست پیدا کنند که یکی از معروف‌ترین آنها شرکت سخت افزاری اینتل می باشد.

بهترین کار در زمان رکود بازار

بهترین کار در زمان رکود بازار در اولین قدم نیازمند این است که مشتریان خود را به خوبی بشناسید و بدانید که چگونه رفتار می کنند و می اندیشند. به عنوان مثال اگر غالباً مشتریان شما از طبقه مرفه جامعه هستند پس نحوه برخورد آنها با رکود اقتصادی متفاوت تر از اقشار فقیر تر جامعه خواهد بود. شما باید بررسی کنید که رکود اقتصادی چگونه به مشتریان شما ضربه زده و بر همان اساس استراتژی های بازاریابی خود را شکل بدهید؛ از طرفی در این میان باید فرایندهای تجاری مربوط به کسب و کار خود را مرور کنید تا راهکارهایی برای کاهش هزینه ها به دست آورید. نکته بعدی که روی کاسبی در دوران رکود شما تاثیر زیادی خواهد گذاشت، میزان انعطاف پذیری شماست؛ توانایی سازگاری با شرایط و ادامه دادن به روند پیشرفت کار ساده ای نیست اما در چنین شرایطی نتایج بسیار خوبی برای شما به همراه دارد.

Successful-business-during-recession

بهترین شغل ها در زمان رکود

بهترین شغل ها در زمان رکود به درد افرادی می خورند که ایمان دارند در زمان رکود نیز می توان پیشرفت کرد. در ادامه شغل هایی که می توانند در زمان رکود بازار خوبی داشته باشند را با هم بررسی می کنیم.

• خدمات ویژه مربوط به تغذیه:

افرادی که رژیم غذایی خاصی دارند و ملزم به رعایت آن هستند نمی توانند در دوران رکود اقتصادی رژیم غذایی خود را تغییر دهند، چرا که این کار باعث آسیب دیدن سلامتی آنها خواهد شد. به همین دلیل است که فروشگاه های کوشر، وگن (گیاهخواری)، مواد غذایی بدون گلوتن و… در چنین شرایطی می‌توانند مشتریان خود را داشته باشند.

• نگهداری از کودکان:

در شهر های بزرگ پدر و مادرها و سایر بستگان یک کودک ممکن است شاغل باشند و در چنین شرایطی نگهداری از کودکان در خانه می تواند گزینه بسیار مناسبی برای بسیاری از مردم و بخصوص بانوان باشد.

• آرایشگری و متخصص زیبایی:

نیاز به آراسته بودند هیچ وقت در افراد از بین نمی رود؛ همچنین در زمان هایی که انجام عمل های جراحی سایر روش‌های مربوط به زیبایی گران قیمت تر از حد معمول است، مردم از چنین خدماتی به عنوان درمان موقت استفاده می کنند.

• مشاور مالی و اعتباری:

در شرایط بد اقتصادی تقریباً همه مردم با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند و اگر شما در زمینه مشاوره مالی تخصص داشته باشید می توانید در زمینه‌هایی مانند پرداخت بدهی، پرداخت وام و… به مردم کمک کنید و راهکارهایی را در اختیار آنها قرار دهید.

• نویسنده محتوا:

جالب است بدانید که کپی رایتر ها و وبلاگ نویسان در دوران رکود اقتصادی بیشتر از زمان های عادی مورد نیاز هستند. این افراد با نوشتن متن هایی که اصول بازاریابی در آنها رعایت شده می‌توانند مردم را تشویق به خرید یا استفاده از خدمات کنند. همچنین این افراد می‌توانند از رسانه های اجتماعی استفاده کنند مخاطبین خود را جذب کنند و محصول یا خدماتی را به آنها معرفی کنند.

• خدمات پیک و حمل و نقل:

خدمات مربوط به پیک و حمل و نقل در مکان های محلی و چه پیک های راه دور، موارد ضروری هستند که همیشه احساس نیاز به آن وجود دارد. البته گفتنی است که برای این کار شما باید بتوانید در تعطیلات شرایط آب و هوایی بعد و سایر شرایط ممکن سفارشات را تحویل بگیرید و به موقع تحویل دهید.

• حسابدار یا دفتردار:

در دوران رکود مردم و مشاغل مختلف حتما نیازمند کمک در زمینه های حسابداری و مالیات خواهند بود. اگر مدرک و یا گواهی نامه در خصوص انجام چنین کاری دارید می‌توانید با کمک کردن به مردم در خصوص مدیریت امور مالی و کسب و کار، به درآمد خوبی برسید. در این سایت، نرم افزار حسابداری مناسب خود را می توانید تهیه کنید.

بهترین شغل ها در زمان رکود

• نماینده فروش آنلاین:

یکی از مزایایی که این شغل دارد این است که شما نیاز به پرداخت اجاره دفتر اجاره مغازه هستید، اما با این حال به سادگی می توانید محصولات را به صورت مستقیم به فروش برسانید و به شکل یک واسطه عمل کنید که بخشی از سود این کار را به عنوان درآمد برداشت باید کرد.

• خدمات نظافتی:

نیاز انسان به تمیز بودن یکی دیگر از مواردی است که در دوران رکود اقتصادی هیچ تغییری نخواهد کرد. شما می توانید با ساختمان ها و دفاتر مختلف قراردادهای در خصوص خدمات نظافتی عقد کنید که به شما کمک می کنند در دوران رکود اقتصادی بازار خوبی داشته باشید.

• خدمات خشکشویی:

در زمان رکود اقتصادی میزان فعالیت مردم برای کسب درآمد بیشتر می‌شود و باید زمان زیادی را برای کار صرف کنند. همین باعث می شود که وقت کافی برای شست و شوی لباس ها و اتوکاری و… را نداشته باشند. همین باعث می شود که بازار این صنف در زمان رکود اقتصادی شرایط تغییر مناسبی داشته باشد.

• رستوران:

شاید ابتدا فکر کنید که ایده راه اندازی یک رستوران جالب نیست، اما شما این نکته بسیار مهم را باید بدانید که اگر مدیریت رستوران خلاقانه و حرفه ای باشد می تواند با ارائه تخفیف ها و خدمات ویژه مشتریان را به سمت خود جذب کند و همچنین گرفتن سفارشاتی در خصوص جشن و… می تواند گزینه سودآوری برای این کسب و کار باشد.

•تعمیر و نگهداری خودرو:

از آنجایی که در شرایط رکود اقتصادی توانایی خرید مردم به خصوص خرید خودرو پایین می‌آید، مردم بیشتر به سمت تعمیر اتومبیل خود می‌روند و همین باعث می شود که تعمیرکاری، فروش لوازم جانبی و جزئیات مربوط به خودرو؛ به عنوان یکی از شغلهای نسبتاً خوب در شرایط رکود اقتصادی به نظر برسد.

راه اندازی کسب و کار در شرایط بد اقتصادی

راه اندازی کسب و کار در شرایط بد اقتصادی نیازمند برنامه ریزی و دقت بالایی است. همچنین باید به یاد داشته باشید که این کار اصلا راحت نیست و باید برای ایجاد یک کسب و کار موفق در دوران رکود اقتصادی سخت تلاش کنید. در ادامه مراحلی که برای راه اندازی یک کسب و کار در شرایط اقتصادی نامناسب باید طی کنید را در اختیار شما قرار می دهیم:

• انجام تحقیقات روی مشتری:

در این مرحله شما نباید تمرکز خود را روی این موضوع بگذارید که وضعیت بازار چگونه است، بلکه باید به این دقت کنید که مشتری ها در دوران رکود اقتصادی چه رفتارهایی از خود نشان می دهند و واکنش شان نسبت به وضعیت موجود چیست. به یاد داشته باشید که افزایش یافتن یا عدم ثبات قیمت در دوران رکود اقتصادی می‌تواند مشتریان را به سرعت از شما طرد کند و از آنجایی که بازار رقابتی در این دوران بسیار داغ است شاید به سراغ رقیب شما برود.

• تمرکز خود را بر روی ارزش های خانوادگی بگذارید:

در دوران اقتصادی سخت خانواده ها همبستگی بیشتری دارند و مفهوم فردیت کمرنگ تر از قبل خواهد شد. شما باید این نکته را به یاد داشته باشید و فعالیت های بازاریابی خود را بر محوریت خانواده انجام دهید.

• هزینه های مربوط به بازاریابی خود را حفظ کنید:

یکی از اشتباهاتی که باعث می‌شود اکثر کسب و کارها در دوران رکود اقتصادی دچار مشکلات زیاد و حتی ورشکستگی شوند این است که بودجه مربوط به بازاریابی و تبلیغات خود را کاهش می دهند. این نکته بسیار مهم را به یاد داشته باشید که اگر تبلیغات شما قطع شود و از ذهن مخاطب پاک شوید، ممکن است دوباره برگشتن به ذهن او برای شما غیر ممکن باشد.

• پیش بینی های قبل از رکود اقتصادی خود را کنار بگذارید:

قطعاً خبر رکود اقتصادی برای هیچ کسب و کاری خوب نیست، اما در این میان کسب و کارهای پیشرفت می کنند که سریع با این موضوع کنار بیایند و استراتژی ها و برنامه ریزی های خود را بر اساس این که در دوران رکود اقتصادی هستند انجام دهند.

• به بخش توزیع کننده محصولات شرکت خود توجه داشته باشید:

هیچ کارخانه یا شرکتی دوست ندارد که در شرایطی که وضعیت اقتصادی نامطلوب است، با یک انبار پر از محصولات به فروش نرفته روبرو باشد. شما باید با کارکنان این قسمت از شرکت خود سازش کنید و قراردادهای ببندید که آنها را تشویق به انجام فروش بیشتر کند.

• قیمت گذاری های خود را اصلاح کنید:

از آنجایی که مشتریان هر کسب و کاری در شرایط بد اقتصادی به دنبال محصولات یا خدمات با قیمت مناسب تر هستند، شما باید در نظر داشته باشید که قیمتهای محصولات تان به گونه‌ای باشد که با رقیبان اصلی خود توانایی رقابت داشته باشید.