روش های موثر ارتباط با مشتری، راهکارهای ساده و قابل اجرا هستند که در بازار رقابتی امروز به عنوان یکی از مواردی که باعث موفقیت کسب و کار شما می شود، مورد استفاده قرار می گیرند. ارتباط داشتن موثر و درست با مشتری باعث جذب بیشتر مشتری و ساختن مشتریان ثابت می شود ‌که بخش عمده این کار توسط کارمندان انجام می گردد که با مشتریان شما ارتباط مستقیم دارند و باید دارای ۲ خصوصیت حرفه ای بودن و شایستگی باشند تا به این صورت رضایت و اعتماد مشتری را جلب کنند. پس اولین روش از روش های موثر ارتباط با مشتریاین است که از کارمندانی در شرکت و سازمان استفاده نماییم که قابلیت برقراری ارتباط موثر با مشتریان داشته باشند تا ضمن برآورده کردن نیاز و خواسته های مشتریان، باعث وفاداری شمتریان به برند و شرکت شما شوند.

ارتباط موثر با مشتری

ارتباط موثر با مشتری یکی از فاکتورهای محبوبیت هر برندی است. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که اگر  ارتباط موثر با مشتریان برقرار نشده و نیازهای مشتریان شما برآورده نشود، آن ها کسب و کار و برند شما را رها می‌کنند و به سراغ افرادی می روند که بتوانند نیازهای آنها را برطرف کنند. البته این نکته بسیار مهم را باید در نظر داشته باشید که نیازهای مشتریان شما فقط محصولات و خدمات شما نیستند و بیشتر اوقات ناامیدی هایی که در مشتری به وجود می‌آید در خصوص این است که احساس می کند مانند یک مشتری ارزشمند و وفادار با او برخورد نشده و همین باعث دلسردی او خواهد شد.

زمانی که یک مشتری از شما دلسرد شود،علاوه بر این که دیگر از خدمات و محصولات شما استفاده نخواهد کرد، شما را به آشنایان خود پیشنهاد نمی‌دهد و بدتر از آن تبلیغات منفی علیه شما را می اندازد. در ادامه این مطلب از یکان قصد داریم که روش های موثر ارتباط با مشتری و راهکار هایی برای ارتباط بهتر با مشتری  در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با این ترفند های ساده رضایت مشتریان خود را جلب کنید.

راهکارهای بهبود ارتباط موثر با مشتری

راهکارهای بهبود ارتباط موثر با مشتری، باعث می شوند که مشتری تجربه خوبی از شما در ذهن داشته باشد، بگذارید تا این موضوع را بیشتر توضیح دهیم.زمانی که یک مشتری به شما مراجعه می‌کند، ثانیه به ثانیه زمانی ‌که با کسب و کار شما می گذراند، تجربیات او را از برند شما تشکیل می‌دهد و دقیقا به همین دلیل است که گفته می شود اگر یک حرکت اشتباه انجام دهید ممکن است او را از خود دلسرد کنید.

ارتباط شما با مشتری می تواند رو در رو، تلفنی یا با استفاده از کانال های دیجیتال مانند ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی باشد که در هر صورت شما باید اولویت خود را روی پاسخ دادن به نیازهای مشتری بگذارید و لحن و کلام خود را به گونه ای حفظ کنید که به او احساس ارزشمند بودن بدهید. در ادامه قدم به قدم روش هایی که باعث بهتر شدن رابطه شما با مشتریانتان میشود را با هم بررسی می کنیم.

راهکارهای بهبود ارتباط موثر با مشتری

•شناخت مشتری:

اولین قدم برای ارتباط موثر با مشتری این است که او را بشناسید، زمانی که شما با مشتریان خود صحبت می کنید و از نام خانوادگی او باور دارد و همچنین تا حدودی می دانید که چه نیازهایی دارد؛ بی شک او احساس خواهد کرد که برای شما مهم است و به این صورت تصویر خوب از خودتان در ذهن او ساخته اید.

این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که اگر منابع و نیروی کافی برای ارائه خدمات در پلتفرم های مختلف ندارید، بهتر است که خدمت رسانی و ارائه محصولات خود را در محیط محدود تری انجام دهید و خدمات خود را به شکلی ارائه دهید که امکان برقراری ارتباط و تعامل با مشتری برای شما تمام و کمال فراهم باشد. شما برای شناخت مشتری نیاز به اطلاعات از او دارید که این اطلاعات را می توانید از شبکه های اجتماعی، نرم افزار crm و پرسش و پاسخ های کاملاً ساده که کارمندانتان با مشتری انجام می‌دهند به دست آورید.

• حفظ کیفیت:

دومین قدم این است که به یاد داشته باشید کیفیت آهنربای مشتری است. کیفیت برقراری ارتباط شما با مشتری بستگی به عوامل مختلفی دارد که به عنوان مثال یکی از آنها زمان پاسخگویی شماست؛ به این صورت که هر چقدر زمان پاسخگویی شما بیشتر باشد، مشتریان خود را بیشتر سرخورده خواهید کرد، پس در چنین شرایطی شما باید ساعات در دسترس بودن خدمات پشتیبانی برای مشتریان خود را افزایش دهید، سریع به نیازهای آنها رسیدگی کنید و زمان کافی را به هر مشتری اختصاص دهید. یکی از مواردی که در این قسمت می تواند به شما کمک کند آموزش درست کارمندان می باشد؛ کارمندان شما باید بتوانند سوال های خوبی از مشتری بپرسند تا هر چه سریعتر او را به راه حل مشکلی که دارد برسانند.

•پیگیری مشتری:

پیگیری کردن مشتری، حلقه طلایی برای انجام فروش مداوم است. زمانی که شما به صورت برنامه ریزی شده مشتریان خود را پیگیری می کنید، این حس را به او خواهید داد که برطرف سازی نیازهای او برای شما اهمیت دارد (که واقعا هم باید به این شکل باشد). پیگیری های شما می تواند شامل گرفتن اطلاعات در مورد رضایت از محصول یا خدمات، معرفی محصول یا خدمات جدیدی که می تواند در راستای برطرف سازی نیازهای مشتری موثر باشد و در پایان قدردانی از مشتریان ثابت و وفادار است که در این قسمت می توانید به آنها اعلام کنید که آنها به برند شما اعتبار بخشیدند و خوشحال هستید که می‌توانید به آنها خدمت رسانی کنید.

ترفند های ارتباط موثر با مشتری

ترفند های ارتباط موثر با مشتری که در این قسمت سایت یکان خدمت شما عرض می کنیم، روش های بسیار ساده ای هستند که باعث می شود مشتری از شما رضایت داشته باشد و کسب و کار شما در مسیر رشد و ترقی قرار بگیرد. این ترفندها عبارتند است:

• مکالمه های حضوری و دهان به دهان قوی داشته باشید:

با این که امروزه بیشتر افراد وقت خود را با گوشی یا رایانه های شخصی و کاری سپری میکنند و تعامل چهره به چهره کمتر شده، اما باز هم وقتی قصد انجام کاری را دارند که برایشان مهم است آنها مکالمه های حضوری را ترجیح می دهند و دقیقا اینجاست که اگر شما بتوانید مکالمه قدرتمند و هوشمندانه با مشتری خود داشته باشید، قطعا او را به خود جذب خواهید کرد.

• صداقت داشته باشید:

حتما این حرف معروف را شنیده اید که صداقت بهترین سیاست است! این سخن در مورد ارتباط با مشتری نیز صدق می کند. به این صورت که وقتی یک مشتری به شما مراجعه می کند و شما صادقانه تلاش می کنید که نیاز او را برطرف کنید، حتما او متوجه این موضوع خواهد شد و این برای او خوشایند است.

• از پیگیری غافل نشوید:

استفاده از نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری crm به شما این امکان را می دهد که به صورت زمانبندی شده با مشتریان خود ارتباط داشته باشید و بتوانید از مزایای این کار بهره مند شوید. به یاد داشته باشید که در زمان پیگیری کردم باید سوالاتی از مشتری بپرسید که اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد.

• از بازخوردهایی که مشتریان در اختیار شما قرار می دهند استفاده کنید:

معمولا تمام مدیران سعی می کنند که از دیدگاه مشتری به موضوعات درون شرکت یا سازمان خود نگاه کنند اما هر چقدر هم سعی کنند نمی‌ توانند واقعا از دیدگاه یک مشتری به موضوع نگاه کند، دقیقا به همین دلیل است که شما باید از نظرات و بازخوردهایی که مشتریان در اختیار شما قرار می دهند استفاده کنید و صد البته آنها را تشویق کنید که به شما بازخورد بدهند.