معیار های انتخاب نرم افزار چیست؟ این عنوان زمانی که شما بخواهید یک نرم افزار انتخاب کنید ذهن شما را به خود مشغول خواهد کرد. اینکه شما چه نوع نرم افزاری نیاز دارید و چه سطح از امکانات مورد نظر شما است از معیارهای اولیه ای است که باید به آن توجه کنید. معیارهای زیادی وجود دارد که بر اساس آن ها، نرم افزارها دسته بندی می گردند که مهم ترین معیار های انتخاب نرم افزار که معمولا انواع نرم افزارها را در هر حوزه ای می توان با آن رتبه بندی کرد شامل موارد زیر است:

  • امنیت
  • قیمت
  • قابلیت حمل و پرتابل بودن
  • قابلیت آپدیت و به روزرسانی
  • سرعت
  • سازگاری
  • انعطاف پذیری نرم افزار

کیفیت نرم افزار دیگر معیار مهمی است که باید توجه شود. استانداردها و کنترل کیفیت های مختلفی در سطح دنیا وجود دارد که نرم افزارها می توانند این مجوزها را کسب نمایند. با داشتن گواهی کنترل کیفیت شما با خیالی آسوده تر می توانید از نرم افزارهای مورد نظر خود استفاده نمایید.در ادامه این مطلب از سایت یکان سعی بر آن داریم تا به سوال معیار های انتخاب نرم افزار چیست؟پاسخ دهیم.

خصوصیات نرم افزار خوب

خصوصیات نرم افزار خوب علاوه بر موارد ذکر شده به سرعت نرم افزار نیز بستگی دارد. اگر نرم افزار نسخه وب است باید بتواند در زمان ترافیک سایت و وجود کاربران زیاد نیز با سرعت مورد انتظار پاسخگو باشد و درست کار کند. نرم افزار خوب باید به طور همزمان بتواند با نرم افزارهای دیگر به طور هماهنگ کار کند.

خصوصیات نرم افزار خوب
از دیگر خصوصیات نرم افزار خوب، نیاز کمتر به منابع به ویژه منابع محاسباتی است زیرا هرچه میزان نیاز نرم افزار به منابع کمتر باشد، با سرعت بالا تر کار کرده و می تواند با سیستم هایی با امکانات کمتر نیز کار کند. نرم افزاری بهتر است که در هنگام استفاده از قسمت های مختلف نرم افزار، سطح دسترسی به اطلاعات، فرم‌ها، دکمه‌ها قابل تعریف در آن به صورت جدا قابل تنظیم باشد. امروزه نرم‌افزارهای تک کمتر شده و معمولا نرم افزارهای یکپارچه و سیستم‌های ERP استفاده می شوند.

ویژگی های نرم افزار

ویژگی های نرم افزار از نقطه نظر امنیت علاوه بر امکان تنظیم سطح دسترسی باید به گونه ای باشد که امنیت سیستم را تهدید نکرده و با آنتی ویروس ها سازگار باشد. همچنین سعی شود نرم افزارهای تحت وب یا دانلود شده از سایت هایی که  استاندارد پروتکل SSL برای امنیت شبکه را پشتیبانی می کنندانتخاب گردد. کاربرپسند بودن و ظاهر زیبا معیار دیگری است که همواره مورد توجه نه تنها کاربران که بلکه ارزیابان نرم افزارهای مختلف بوده است.

نرم افزاری می تواند از اقبال عمومی برخوردار شود که علاوه بر گرافیک زیبا، به راحتی قابل نصب و بارگزاری باشد.همه ما تجربه با نرم افزارهایی که به سختی نصب و اجرا شده اند را داریم. این نرم افزارها هراندازه که با کیفیت باشند،در صورت از بین رفتن اطلاعات یا پاک شدن تمایل ما نسبت به نصب دوباره را از بین خواهند برد.

شاخص های ارزیابی نرم افزار

شاخص های ارزیابی نرم افزار عبارتند از شاخص های عملیاتی، قابلیت اطمینان، کاربری، کارآمدی، قابلیت نگهداری، قابلیت حمل .
شاخص عملیاتی در مورد صحیح و کافی بودن نتایج بدست آمده از نرم افزار است. شاخص قابلیت اطمینان درباره کامل بودن خروجی و قابلیت تصحیح خطاها صحبت می نماید. شاخص کاربری نیز قابلیت یادگیری آسان نرم افزار را ارزیابی می نماید.قابلیت حمل یا پرتابل بودن نرم افزار به بررسی امکان انتقال نرم افزار به محیط های دیگر و تطبیق پذیری با استانداردهای مختلف صحبت می نماید.

از همه مهم تر در انتخاب هر نرم افزاری این است که با امکانات موجود شما شامل سخت افزار، بودجه ، زمان ، مهارت و میزان آشنایی شما با نرم افزارهای مشابه نزدیک باشد.ممکن است به هر دلیلی هرکدام از معیارهایی که در این مطلب عنوان کردیم برای شما مهم تر بوده یا اهمیت نداشته باشد ولی در حالت کلی برای انتخاب و بررسی هر نرم افزاری در هر حوزه ای با این معیارها می توانیم آگاهانه تر نرم افزاها را انتخاب و ارزیابی کنیم. گروه نرم افزاری یکان همواره بر آن بوده نرم افزارهایی با بالاترین سطح از هرکدام از معیارهای عنوان شده را تولید و ارائه نماید. برای مشاهده و تست نرم افزارهای مختلف سایت یکان مانند نرم افزار انبارداری می توانید به قسمت دموی محصولات سایت مراجعه نمایید.