انواع سیستم های حقوق در کشور در این مطلب از سایت یکان بیان شده و قصد داریم نکاتی که به صورت کلی باید بدانید را به صورت ساده و کوتاه در اختیار شما قرار دهیم. اهمیت بالای بررسی قرار داد و حقوق به این دلیل است که پرداخت حقوق در هر سازمان یا شرکتی بخش زیادی از مخارج را به خود اختصاص می‌دهد. از این رو این کار بسیار ضروری است که مدیران شرکت و یا مقام های بالایی که بر روی پرداخت حقوق نظارت دارند، بتوانند این کار را به صورت اصولی و با توجه به استانداردها و روش های متداول انجام دهند. در ادامه به شیوه های مختلف پرداخت حقوق و معایب و مزایای آن را با هم بررسی می کنیم. سپس به سراغ طراحی یک سیستم محاسبه پرداخت حقوق به صورت تئوری و عملی می رویم.

انواع سیستم های حقوق در کشور ایران قدیم

کتیبه های به دست آمده نشان می دهد در ایران نیز طبقه‌بندي دستمزدها بسيار غني و از جهاتي چنان مدرن بوده است كه گاهی اوقات حتی پيشرفته‌تر از امروز به نظر مي‌آيد. كارمندان و دستمزدبگیران ديواني دو رده بسيار مختلف داشتند: اربابان و آزادان و خدمتكاران و پادوها.
هم چنین لوح‌هاي به دست آمده در تخت جمشيد، از نظام حقوق های زمان پادشاهی داريوش اطلاعات جالبي را به ما مي‌دهد. مزد كارگران به طور عمده به صورت جنس پرداخت شده است. ولی از آنجا كه پرداخت حقوق به شكل جنس و کالا سخت بود، به تدریج پرداخت نقره در مقابل يك سوم تا نيمي از حقوق به‌ ویژه جایگزین نوشيدني و گوشت شد.

انواع سیستم های حقوق در کشور ها

انواع سیستم پرداخت حقوق و دستمزد ثبت شده در تاریخ به دوران‌های قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در آن زمان یک نفر به عنوان کارگر کاری را برای فرد دیگری انجام می‌داد و در مقابل مبلغی را دریافت می‌نمود.

شیوه های مختلف پرداخت حقوق و معایب و مزایای آن

در سازمان ها و شرکت هایی که به خصوص در کار تولید کار می‌کنند سیستم پرداخت حقوق  آنها یعنی دستمزد به یکی از روش های زیر مشخص شده و سپس پرداخت می گردد:

  • پرداخت به صورت روزمزد
  • پرداخت به صورت کارمزد
  • طرح های تشویقی

زمانی که در مورد پرداخت دستمزد نیروی کار به صورت روزمره صحبت می‌کنیم، دستمزد کارگران بر مبنای زمان و ساعتی که کار می کنند، به صورت عادی ۸ ساعت کار روزانه است. در چنین شرایطی مهم نیست که فرد مورد نظر چقدر کار انجام داده و یا نتیجه کار او چه شده است.

انواع سیستم های پرداخت حقوق در کشور

طراحی یک سیستم محاسبه پرداخت حقوق

افرادی که در رشته حسابداری در حال تحصیل هستند، یکی از انواع هزینه هایی که به صورت تئوری یاد می‌گیرند، مواردی در خصوص انواع سیستم پرداخت حقوق کشور و دستمزد است. در ادامه همین بحث روش های حسابداری و ثبت هزینه را در این خصوص یاد می گیرند. موضوعی که در این جا برای مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها مهم است این است که فرد حسابدار یا کسی که در زمینه حقوق تحصیل کرده را باید برای تعیین و کنترل حقوق و دستمزد نیروهای کار استخدام کند. زیرا که طراحی یک سیستم محاسبه پرداخت حقوق نیاز به دانش قبلی و تخصص دارد.

طراحی سیستم حقوق و مزایا درعمل

همه می دانند هزینه نیروی کار یا همان حقوق بخش بزرگی از قیمت تمام شده محصولات یک شرکت و یا خدمات یک موسسه یا واحد اقتصادی را به خود اختصاص می دهد.  در واقع تاثیر این موضوع بر سود دهی واحدهای تجاری تاثیر زیادی دارد. دقیقاً همین جاست که اهمیت حقوق و دستمزد مشخص می شود. زیرا طراحی سیستم حقوق و مزایا در عمل کمی با حالت تئوری فرق می کند و شما باید علاوه بر علم حسابداری، تجربه کافی در این زمینه را داشته باشید.

مشکلات طراحی سیستم حقوق در کشور

به عنوان مثال یکی از چالش هایی که در زمینه طراحی سیستم حقوق و مزایا ممکن است با آن روبرو شوید.بالابودن یا پایین بودن حقوق است. اگر حقوق کمتر از حد معمول باشد و مزایای خوبی برای نیروی کار شما نداشته باشد، ممکن است که او از کار دل زده شود. در صورتی که این حقوق و مزایا به صورت غیر منطقی بالا برود، قطعا سود شما پایین خواهد آمد. یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد یکان است. شما می توانید در همین سایت آن را تهیه کنید و همه کارهای مربوط به حقوق و دستمزد در سازمان خود را مکانیزه کنید.