مدیریت مسیر شغلی چیست ؟ با توجه به پیچیدگی های زندگی امروز و تنوع حاکم بر دنیای کسب و کار مسیر های شغلی مختلفی برای افراد مختلف وجود دارد. در ابتدا باید ببینیم مسیر شغلی چیست؟ به دنباله ای از شغل‌هایی که برنامه شغلی شما را در طولانی مدت تشکیل می دهند. اگرچه مسیر شغلی و برنامه شغلی شبیه هم هستند اما در واقع گونه نیست.
برنامه شغلی تمام هدف های کوتاه و بلند مدتی که به شغل نهایی منجر می شود را شامل می گردد. در حالی که مسیر شغلی مربوط به شغل‌هایی است که فرد را به سمت اهدافش ببرد‌.

مدیریت مسیر شغلی چیست در گام اول

یکی از ارکان بسیار مهم در رسیدن به موفقیت برای افراد و سازمان ها این است که مدیریت مسیر شغلی درستی داشته باشند. در این مطلب از سایت یک آن قصد داریم به شما بگوییم که مدیریت مسیر شغلی چیست. انواع مسیر شغلی، طراحی مسیر شغلی و اهمیت پیشرفت در مسیر شغلی را برای شما شرح می دهیم. پس با ما همراه باشید تا با شناخت و درک مفاهیم در این زمینه بتوانید مسیر شغلی خود و سازمانتان را در آینده پیش رو ببینید.

مدیریت مسیر شغلی چیست در گام های بعد

مدیریت مسیر شغلی در گام های بعدی یعنی اینکه در هر مرحله ای وضعیت شغلی شفافی داشته باشید. هر شغلی باید رضایت فعلی‌ را برآورده ‌کند و هم اهداف طولانی مدت‌ را شامل شود. در هر شغلی باید این پروسه تکرار شود. این اقدام از هرنوع پشیمانی و مشکل در آینده جلوگیری می کند و شانس بیشتری برای موفقیت در آینده خواهید داشت.

انواع مسیرهای شغلی

انواع مسیرهای شغلی به طور کلی به چهار دسته اصلی تقسیم می شود که هر کدام از این دسته ها دارای زیر مجموعه های گسترده ای هستند، این چهار دسته عبارتند از:

  • کارمندی: این افراد برای کارفرمایان دیگر کار می‌کنند که به عنوان مثال از آنها می توان پزشکان بیمارستان، معلمین مدرسه و کارمندان تمامی سازمان ها نام برد.
  • خویش فرمایی: این افراد صرفا برای خودشان کار می کنند. مانند پزشکی که مطب شخصی دارد یا معلمی که کلاس خصوصی می گذارد.
  • کارفرمایی: دیگران برای این افراد کار می کنند و به زبان ساده تر کارفرمایان همان رئیس ها هستند. آنها می‌توانند رئیس یک مجتمع پزشکی یا موسسه آموزشی باشند.
  • سرمایه گذاری: سرمایه گذاران بر این باورند که سرمایه ما برای ما کار می‌کند. به عنوان مثال کسی که سهام یک بیمارستان را خریده و یا یک کتاب آموزش چاپ کرده است، سرمایه گذار می باشد.

مسیر شغلی

مسیر شغلی به دسته بندی گفته می‌شود که شغل شما در آن قرار می‌گیرد. این دسته بندی هرچه رو به جلو می‌رود دارای شاخه های بیشتری می‌شود و این شاخه ها تخصصی تر می شود. به عنوان مثال زمانی که یک پزشک وارد عرصه پزشکی می شود، ابتدا با مدرک دکتر عمومی شروع به کار کرده و بعد از مدتی فعالیت در این عرصه، تحصیل و برنامه ریزی برای پیشرفت؛ تبدیل به یک پزشک متخصص می شود. البته باید این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید کسی که در مسیر شغلی قرار می گیرد باید دارای هدف مشخص و معین باشد و چشم انداز مسیر شغلی خود را بداند. یعنی در هر مرحله باید از خود بپرسد مدیریت مسیر شغلی چیست و چگونه ممکن است.

مدیریت مسیر شغلی چیست

طراحی مسیر شغلی

طراحی مسیر شغلی علاوه بر اینکه برای خویش فرمایان قابل استفاده است. برای کارمندان و همه افراد فعال در انواع مسیرهای شغلی مفید و موثر می باشد. به عنوان مثال رییس یک شرکت باید با طراحی مسیر شغلی مناسب کارمندان خود را تشویق به فعالیت بهتر و پیشرفت کند تا به این صورت شرکتی با نیرو های پویا و خود جوش داشته باشد. یکی از بهترین امکاناتی چه امروزه برای طراحی مسیر شغلی در اختیار شما است، نرم افزار کارگزینی و پرسنلی یک آن می باشد شما می توانید این نرم افزار را از طریق قسمت محصولات سایت ما مشاهده فرمایید.

اهمیت مسیر پیشرفت شغلی

اهمیت مسیر پیشرفت شغلی برای افرادی که به آینده شرکت یا سازمان خود اهمیت می دهند بسیار بالا است، در ادامه مزایای این موضوع را با هم بررسی می‌کنیم:

  • کمک کردن به اجرای سیاست‌های مناسب در راستای افزایش رضایت کارمندان
  • سریع تر کردن روند پردازش و شناسایی کارمندانی که لایق ارتقاء هستند.
  • بالا رفتن انعطاف پذیری و راحتی در اعمال تغییرات مربوط به نیروهای انسانی
  • یکپارچه شدن اطلاعات و دسترسی سریع و راحت به اطلاعاتی که نیاز داریم.
  • امکان هماهنگی بیشتر با سایر قسمتهای یک سازمان که با کارمندان در ارتباط هستند، مانند: مدیریت نیروی انسانی.
  • امکان استفاده از نرم افزار هایی که همه این فرآیند ها را می توانید در آنها ثبت کنید و در زمان نیاز از آنها استفاده کنید.

ساختار طراحی مسیر شغلی آینده

ساختار طراحی مسیر شغلی آینده شما باید به این صورت طراحی شود که علاوه بر در نظر گرفتن چشم اندازها و اهداف، خطرات و تهدیدات نیز در نظر گرفته شود. سعی شود که تا حد امکان از ریسک های بی مورد و حساب نشده بپرهیزید. یعنی به شما کمک می کند بفهمید مدیریت مسیر شغلی چیست. به همین دلیل شما نیاز به یک سیستم قدرتمند برای طراحی مسیر شغلی نیاز دارید که نرم افزار کارگزینی و پرسنلی یکان این امکان را در اختیار شما قرار دهد؛ با استفاده از این نرم افزار شما می توانید  تمامی جنبه های مثبت و منفی کار را به صورت یک جا ببینید و اگر رئیس شرکت هستید روند پیشرفت کارمندان خود را کنترل و برنامه ریزی کنید تا کارمندان لایق پیشرفت کنند و کارمندان دیگر را با این کار تشویق به پیشرفت کنید.