مدیریت منابع انسانی به فرآیندهای گفته می‌شود که به شرکت یا سازمان کمک می کند چه با استفاده از نیروهای انسانی خود به توانمندی کامل دست پیدا کند‌. به زبان ساده تر مدیریت منابع انسانی عبارت است از استفاده از نیروهای انسانی برای پیشبرد اهداف سازمان؛ که البته این کار شامل مواردی مانند: جذب کارمند و نیروی مجرب، ارائه آموزش های لازم، تعیین حقوق و دستمزد و همچنین مزایای که باعث افزایش انگیزه کارمندان سازمان می شود، است.

نکته مهمی که در این خصوص باید بدانید این است که هر شرکت یا سازمانی که کارمند یا کارگر داشته باشد، نیاز به مدیریت منابع انسانی خواهد داشت، البته در این میان ممکن است شما سازمانی را دیده باشید که هیچ سمتی به نام مدیریت منابع انسانی در آن وجود ندارد، اما بی‌شک کسی در این شرکت هست که مراقب مواردی مانند جذب نیرو حقوق و دستمزد و آموزش نیروها است. در ادامه این مطلب از گروه نرم افزاری یکان قصد داریم در خصوص مدیریت منابع انسانی به صورت مفصل با شما صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

تاریخچه مدیریت منابع انسانی

تاریخچه مدیریت منابع انسانی شامل دو بخش اصلی می باشد که در ادامه این دو بخش را بیشتر برای شما باز می کنیم:
• به صورت ساده می توانیم بگوییم که بخش اول تئوری های مربوط به مدیریت منابع انسانی در اوایل قرن بیستم و تحت تاثیر فردی به نام فردیک وینسلو تیلور انجام گرفت. در ابتدای کار مدیریت منابع انسانی به این خلاصه می شد که با استفاده از مطالعات روانشناسی پایه کارگرها و کارمندان در واحدهای صنعتی و سازمانی را به گونه‌ای بار بیاورند که بتوانند بهره وری بیشتری در خروجی شرکت داشته باشند.
• در سال های اواسط قرن بیستم و پس از پایه گذاری ابتدایی مدیریت منابع انسانی، این مبحث شروع به تکامل کرد. این تکامل شامل به بهبود روابط بین کارفرما و کارمندان و کارگران بود. یکی از نتایج این اتفاقات در دنیای صنعتی آن زمان این بود که در سال ۱۹۴۵ در دانشگاه انگلیس رشته‌ای مطالعات محل کار اختصاص پیدا کرد و می توان گفت که علم مدیریت منابع انسانی به صورت رسمی شناخته شد.

وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی

وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی در دنیای امروز بسیار گسترده هستند و شاید بتوان گفت که هر کسب و کار بسته به نوع و سیستم سازمانی حاکم بر آن شرکت، اهداف مدیریتی مختلفی را دنبال می‌کند. در ادامه اساسی ترین وظایف و اهداف این کار را با هم بررسی می کنیم.

• باعث احترام گذاشتن به کارمندان شود:

یا به عبارتی دیگر با استفاده از روابط دو طرفه بین کارمند و کارفرما و برقراری احترام به این دلیل این دو قسمت شرکت، بهره‌وری نیروهای انسانی را افزایش دهد.

• امنیت شغلی را برای کارمندان تامین کند:

یکی از مهمترین اصول برای هر کارمند و کارگری که برای شما کار می کند، داشتن امنیت شغلی است. شما باید این موضوع بسیار مهم را به یاد داشته باشید که اگر کارکنان شما دائما در معرض تهدید به اخراج باشند و یا همیشه از بیکار شدن بترسند، بهره‌وری و خلاقیت آنها کاهش پیدا می کند. این مورد بسیار مهم را به یاد داشته باشید که تهدید به اخراج همیشه نتایج منفی زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت، پس اگر تصمیم به اخراج کسی گرفتید که از قوانین شرکت سرپیچی کرده، بهتر است که بدون انجام هیچ گونه تهدیدی او را اخراج کنید.

Human-resources-management

• کارکنان را از نظرات خود آگاه کنید:

بازخورد دادن یکی از مهارت هایی است که هر مدیریت منابع انسانی یا به طور کلی هر مدیری باید داشته باشد. زمانی که شما بازخورد می دهید به طور کاملاً ساده کارمند را از پای خود آگاه می کنید و به او می‌گوید که در راستای برطرف کردن این عیب ها تلاش کند. در چنین شرایطی کارمند نیز احساس می‌کند که کارش برای شما مهم است به همین دلیل سعی می‌کند که با خلاقیت و تلاش بیشتری کارهای خود را انجام دهد.

• عملکرد افراد را ارزیابی کنید:

ارزیابی عملکرد افراد باعث می شود که شما بتوانید نظارت بهتری روی پرداخت ها، تشویق و تنبیه ها داشته باشید و از رسیدن آسیب های زیادی به منابع انسانی خود جلوگیری کنید. به زبان ساده تر شما با ارزیابی درست باعث می شوید که افراد توانمند بیشتر دیده شوند و در راستای تقویت قدرت تلاش بیشتری کنند و از طرفی کارمندان تنبل را تشویق به کار کردن بهتر می کنید.

• استانداردهای کاری را به صورت واضح بیان کنید:

با استفاده از مدیریت منابع انسانی شما می توانید تمامی استاندارد های مربوط به قسمتهای مختلف سازمان خود را به صورت واضح در اختیار تمامی کارکنان شرکت خود قرار دهید این کار باعث می شود که روند کاری استانداردتری داشته باشید.

• بررسی حقوق و مزایا به صورت منصفانه:

یکی از وظایف اصلی مدیریت منابع انسانی نصب که انصاف را در پرداخت حقوق و مزایا به نیروی انسانی رعایت کند.

• بالا بردن سطح توانمندی کارکنان:

زمانی که شما از سیستم مدیریت منابع انسانی خوبی استفاده می کنید می توانید مسیر شغلی درستی را پیش روی کارمندان خود بگذارید. به زبان ساده تر کارمند شما می‌داند که اگر امروز با این سطح مسئولیت مقدار مثلا ۱۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد، می‌تواند با قبول کردن مسئولیت های بیشتر و بالا بردن توان مندی خود حقوق بیشتری داشته باشد.

• شفاف سازی:

یکی از مهمترین وظایف مدیریت منابع انسانی این است که شرح وظایف هر شغلی را به صورت واضح برای آنها بیان می‌کند که این می تواند از بروز مشکلات زیادی در محیط کار شما جلوگیری کند.

حوزه های چهارگانه مدیریت منابع انسانی

حوزه های چهارگانه مدیریت منابع انسانی عبارتند از چهار وظیفه و شاخه ای که مدیریت منابع انسانی باید در خصوص آنها جدیت بالایی داشته باشد. نکته‌ای که در این خصوص باید بدانید این است که این ۴ مورد مانند چهار ستون برای نگهداشتن نیروهای انسانی مشغول به کار در شرکت شما هستند. این موارد عبارتند از:

• جذب نیروی مناسب و کارآمد:

همانطور که می‌توانید حدس بزنید در این قسمت منابع نیروی انسانی هستیم که وظیفه دارد که نیروی هایی متناسب با نیاز قسمتهای مختلف شرکت را پیدا کند یا به عبارتی دیگر به آنها دسترسی پیدا کند. نمونه بارز برای این قسمت آگهی های استخدامی است که ممکن است در روزنامه ها مجلات و یا سایت ها دیده باشید.

• استخدام:

در این قسمت مدیریت منابع انسانی وظیفه دارد که نیروی مناسب برای سازمان را انتخاب و او را استخدام کند.

• آموزش نیروی کار:

آموزش نیروی کار به دو صورت انجام می شود. به این صورت که ابتدا مدیریت منابع انسانی آموزش های اولیه برای شروع به کار را در اختیار کارکنان قرار می‌دهد و مطمئن می شود که این آموزش ها تاثیر گذار بوده باشد. قدم دوم آموزش هایی است که در طی سال‌هایی که نیرو برای آنها کار می کند، به او داده می‌شود. به عنوان مثال فرض کنید که برای یک واحد صنعتی یک دستگاه جدید خریداری شده و به یکی از کارمندان آموزش هایی در خصوص کار کردن با آن دستگاه داده می شود.

• نظارت، کنترل و ارزیابی:

مهمترین وظیفه مدیریت منابع انسانی که ارتباط مستقیمی با همه کارکنان شرکت دارد این است که روی عملکرد آنها نظارت داشته، صحت عملکرد آنها را کنترل کند و در پایان با ارزیابی حقوق و مزایای هر کارمند را به او بدهند.

اهمیت مدیریت منابع انسانی

اهمیت مدیریت منابع انسانی در شرکت یا سازمان از این جهت بسیار بالاست که بخش زیادی از مسئولیت‌های حرکتی بر عهده انسان هایی است که در آن شرکت کار می کنند. شما باید این نکته را به یاد داشته باشید که کارکنان شرکت شما انسان هستند و نباید مانند ربات با آنها رفتار کرد. مدیریت منابع انسانی کمک می کند که رفتار مدیران شرکت در سطوح بالا با کارمندان خوب باشد و از طرفی نیروی کار انگیزه و نیروی ذهنی لازم برای ادامه کار در شرکت را داشته باشد. در صورتی که یک شرکت مدیریت مناسبی برای منابع انسانی خود نداشته باشد، نمی تواند نتایج مناسبی بگیرد و حتی در صورتی که نتایج مناسبی هم حاصل شود، این نتایج دوام نخواهند داشت.

نرم افزار مدیریت منابع انسانی

نرم افزار مدیریت منابع انسانی بسیار متنوع و گسترده است.یکی از مواردی که در هر شرکتی این روزها می توانیم ببینیم، مکانیزه شدن و یا اتوماتیک سازی روندهای اداری است. نرم افزار مدیریت منابع انسانی به شما این امکان را می‌دهد که تمام محاسبات، ثبت اطلاعات و به طور کلی تمام داده ها در خصوص نیروهای انسانی خود را در این نرم افزار ثبت کنید و به این صورت بخش زیادی از انرژی خود را بر روی مدیریت صحیح و انجام فعالیت های خلاقانه در خصوص بالا بردن بازده نیروهای انسانی خود بگذارید. از طرفی استفاده از نرم افزارهای مدیریت منابع انسانی یا نرم افزار مدیریت حقوقی در هر شرکتی می تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد و به بهبود عملکرد قسمت های مختلف شرکت شما کمک کند‌. شما می توانید نرم افزار مدیریت منابع انسانی یکان را از بخش محصولات ما انتخاب کرده و از نسخه دموی رایگان آن استفاده کنید.