پیدا کردن مشتری با نرم افزار crm امروزه یکی از پر استفاده ترین روش ها برای جذب مشتری و همچنین انجام عملیات حسابداری و… می باشد که در این مطلب از گروه نرم افزاری یکان قصد داریم بیشتر در مورد آن صحبت کنیم. ‏crm مخفف عبارت مدیریت ارتباط با مشتری می باشد و به ما کمک می کند که بر روی پاسخ به نیازها و درخواست‌ های مشتریان و همچنین ارتباط با آن ها نظارت کامل داشته باشیم، که هر مدیر کسب و کاری می داند این موضوع به نفع او خواهد بود. در ادامه قبل از اینکه به روش های پیداکردن مشتری با نرم افزار crm بپردازیم، دو تعریف دیگر از نرم افزار crm در اختیار شما قرار می دهیم تا با قسمت اصلی این بحث بیشتر آشنا شوید:

• تعریف نرم افزار سی آر ام :

سی آر ام نرم افزار کاربردی برای کسب و کار هاست که به آنها کمک می کند تا نحوه تعامل و مشارکت فعال برنامه ریزی و انجام فعالیت در این خصوص را برای مدیران و واحدهای اجرایی ساده‌تر می‌کند. در همین راستا یکی از امکاناتی که نرم افزار crm در اختیار شما قرار می دهد این است که می توانید از دیدگاه مشتری به کسب و کار خود نگاه کنید و قطعاً این موضوع می‌تواند به پیشرفت شما کمک زیادی بکند.

• تعریف دوم نرم افزار سی آر ام:

نرم افزار crm ابزار بسیار مناسبی برای مدیران است که به آنها کمک می‌کند فعالیت و روابط در خصوص تامین کنندگان کالا، همکاران، مشتریان و کارکنان را با هم هماهنگ کند و به این صورت بخشی از عدم تمرکز ای که ممکن است در کسب و کارها به وجود بیاید را از بین ببرد. قطعاً استفاده از این نرم افزار برای کسب و کارهایی که با برنامه ریزی و استراتژی پیش می روند بسیار مهم و کارآمد خواهد بود.

نرم افزار ‏crm و افزایش مشتری

نرم افزار crm و افزایش مشتری با هم ارتباط مستقیم دارند و دقیقاً به همین دلیل است که امروزه کسب و کار هایی که بخواهند پیشرفت چشمگیری داشته باشند و در بازار رقابتی دوام بیاورند از این تکنولوژی استفاده می کنند. اما باید دو نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که شما صرفا با نصب این برنامه می توانید معجزه کنید و ۱۰۰ درصد باید حساب شده و برنامه ریزی شده عمل کنید.

پیدا کردن مشتری با نرم افزار CRM

فعالیت هایی که برای استفاده از نرم افزار سی آر ام باید انجام دهید به صورت خلاصه عبارتند از: «انتخاب یک استراتژی مناسب برای مشارکت کاربران و مشتری ها، مدیریت تغییرات به وجود آمده در شرکت به دلیل استفاده از نرم افزار crm و حذف بخشی از قسمتهای شرکت که با اتوماتیک سازی نیاز به پرسنل ندارند، ایجاد یک تیم مناسب برای کار کردن با نرم افزار crm در قسمت‌های مختلف شرکت، هماهنگ کردن قسمت های مختلف شرکت با استفاده از نرم افزار» در ادامه این قسمت هشت قدم که به شما کمک می کنند تا بتوانید یک استراتژی حرفه ای برای نرم افزار crm خود طراحی کنید و آن را پیاده سازی کنید در اختیار شما قرار می دهیم.

راهکار افزایش مشتری با استفاده از crm

راهکار افزایش مشتری با استفاده از crm به شرح زیر می باشد:

1. استراتژی و برنامه ریزی باید با اهداف کسب و کار شما هم راستا باشد:

شما باید این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که استراتژی های crm که برای شرکت اتخاذ می کنید باید بر اساس اولویت های سازمان تعیین شده باشند و به عبارت دیگر به شما کمک کنند تا اهدافی که برای سازمان تان دارید را محقق سازید. برای انجام این کار به صورت صحیح شما باید فرآیندهایی که برای انجام کسب و کارتان وجود دارد را با تمام جزئیات مشخص کنید و همچنین نقاط ضعف سازمان تان را که باعث رنجش مشتریان خواهد شد را پیدا کنید.

سعی کنید در این مسیر از متخصصانی که در قسمت‌های مختلف شرکت شما مشغول به کار هستند استفاده کنید و از آنها سوال های خوبی بپرسید؛ به عنوان مثال بپرسید که: «ما دقیقاً در این شرکت چه کار می کنیم؟ اولویت‌های سازمان ما در بلند مدت و کوتاه مدت چیست؟ چه راهکارهایی مد نظر دارند؟» در این مرحله شما باید به یاد داشته باشید که برنامه ریزی های لازم برای اجرای استراتژی را انجام دهید، پیش بینی هایی که از نظر مالی و زمان طول کشیدن، تحلیل و پیاده سازی راهکار ها باید تا حدود زیادی صحیح باشد، چرا که در غیر این صورت به مشکل بر می‌خورید.

2. به صورت تیمی و با مشارکت مسائل را حل کنید:

مشارکت داشتن مدیران ارشد یک سازمان می تواند یکی از مهمترین عامل های آن ها برای رسیدن به موفقیت باشد. برای انجام این کار باید هماهنگی های لازم انجام شود و همچنین همه بر سر این موضوع که استفاده از استراتژی سی آر ام طراحی شده، به نفع همه شرکت خواهد بود توافق داشته باشند و اعتقاد داشته باشند که این استراتژی ها رشد شرکت و جذب و نگهداری مشتری کمک خواهد کرد.

برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید باید تمام افرادی که در سود شرکت سهیم هستند را برای جلسه طراحی استراتژی فرا بخوانید و همچنین از متخصصین crm نیز در این جلسه استفاده کنید تا از موارد تخصصی در این خصوص مطلع شوید و از تجربه این شخص برای گرفتن راهکارهای موثر استفاده کنید.

3. از مشارکت مشتری غافل نشوید:

وقتی شما قصد طراحی استراتژی crm برای افزایش مشتری دارید باید این موضوع را در نظر بگیرید که مستری شما دقیقاً چه نیازهایی دارد و چه طور می‌توانید رضایت او را جلب کنید، زمانی که به این صورت استراتژی بسیار مهم خود را طراحی کنید می توانید بیشترین تأثیر را روی موضوع جذب مشتری داشته باشید. همچنین آگاه بودن از دیدگاه مشتریان به شما کمک می کند که نقاط ضعف و قوت خود را از دیدگاه آنها ببینید و بتوانید از نیازهای جدید آن ها با خبر شوید و تلاش کنید که آنها را برطرف کنید.

4. جزئیات مربوط به فرآیندهای کسب و کار خود را در نظر بگیرید و آنها را کاملاً بشناسید:

در این مرحله شما راهکارها را مشخص کردید و سیستم نرم افزاری مورد نظر خود را با استفاده از مشاورین و متخصصین در عرصه CRM پیدا کرده اید؛ الان باید به سراغ این موضوع بروید که آیا نرم افزاری که انتخاب کردید با فرایندهای شرکت شما همخوانی دارد یا خیر. اولین قدمی که در این مرحله باید بردارید این است که فرایند کارها را شفاف سازی کنید و با راهکارهایی که در خصوص مدیریت ارتباط با مشتری وجود دارد مقایسه کنید.

در صورتی که فرایند کارهای شما با استراتژی ها همخوانی نداشت باید به فکر این بروید که این فرایند ها را عوض کنید تا گردش کار های سازمان با استراتژی crm در نظر گرفته شده یکپارچه شود.

5. فرصت های خود را اولویت بندی کنید:

یکی از مشکلاتی که ممکن است که هر کسب و کاری با آن دست و پنجه نرم کند این است که نمی‌تواند اولویت بین چند فرصت مختلف را تشخیص دهد، دقیقا اینجاست که افراد بی تجربه احساس می‌کنند که باید همه کارها را همزمان با هم انجام دهند و همین باعث می شود که از هیچ کدام این فرصت‌ها به درستی استفاده نشود و به اصطلاح فرصت‌ها به هدر بروند. برای اولویت بندی فرصت ها شما باید با سایر مدیران در قسمت‌های دیگر شرکت مشورت کنید تا بتوانید از زاویه دید آنها نسبت به این موضوع مطلع شوید.

6. از اهمیت نظرات و تجربیات کاربران و مشتریان خود غافل نشوید:

به طور کلی یکی از مزایای بسیار خوبه استفاده از نرم افزار crm این است که شما می توانید از نظرات و تجربیات کاربران و مشتریان خود آگاه شوید، در ادامه این قسمت باید حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که همیشه حق با مشتری است و در صورتی که این اصل بسیار ساده را مد نظر داشته باشید بی شک می توانید روز به روز پیشرفت کنید، چرا که با بدل مشتریان خود رفتار می کنید و آن ها همیشه از شما راضی خواهند بود.

7. سطوح مختلف سازمان و نرم افزار را با هم یکپارچه کنید:

این موضوع بسیار مهم را شما باید در نظر داشته باشید که حتماً تمامی قسمتهای سازمان شما در سطوح مختلف باید از یک نرم افزار استفاده کنند و استفاده از چند نرم افزار مختلف در بخشهای مختلف ممکن است که برای شما مشکلاتی را به وجود بیاورد. پس علاوه بر طراحی یک استراتژی موفق شما باید در نظر داشته باشید که نظارت و بررسی های لازم برای اجرای دقیق این استراتژی را انجام دهید.

8. تا زمان گرفتن نتیجه مناسب به ارزیابی، بهینه سازی، تحلیل و بررسی، پیگیری و نظارت ادامه دهید:

از حالا به بعد شما باید دائماً خروجی های سازمان خود را کنترل کنید و به دنبال تاثیراتی که استراتژی سی آر ام و مدیریت ارتباط با مشتری بر روی کسب و کار شما گذاشته است بگردید. در این مسیر در صورتی که نتیجه مثبت ندیدید باید منشاء مشکل به وجود آمده را پیدا کنید و به زبان ساده همیشه در حال بازنگری و اصلاح باشید تا مشکلات و مواردی که سد راه شما شدند را پشت سر بگذارید.