نرم افزار خرید و فروش یکی از امکاناتی است که با پیشرفت تکنولوژی و فناوری در اختیار کسب و کارها قرار گرفته و در بازار رقابتی امروز یافتن بازار مناسب برای فروش محصولات یا ارائه خدمات هر شرکت و یا سازمانی کمک می کند. در صورت که کسب و کار شما فروش کالا یا خدمات باشد، شما حتما نیاز دارید که از نرم افزار خرید و فروش استفاده کنید. این نرم افزار ها راه حل های ساده و ارزان هستند که شما می‌توانید برای صدور برگ خرید پس از ثبت اطلاعات مشتری از آن‌ها استفاده کنید، همچنین نرم افزار خرید و فروش به شما کمک می کنند که روند کارها، از زمان بازاریابی تا وقتی که کالا را تحویل مشتریان می دهید، ساده و دقیق پیش برود. این نرم افزار ها که با نامهای نرم افزار فاکتور یا نرم افزار فروش فروشگاهی نیز شناخته می شوند خصوصیاتی دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

ویژگی های یک نرم افزار فروش

ویژگی های یک نرم افزار فروش عبارتند از:

  • قابلیت پشتیبانی از دستگاه بارکد خوان
  • قابلیت اعمال قوانین مالیاتی با استفاده از پشتیبانی نرم افزارها
  • قابلیت ایجاد ارتباط بین این نرم افزار و سایر نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی
  • معرفی تامین کننده محصولات در نرم افزار برای امور مدیریت محصولات
  • تهیه و صادر کردن پیش فاکتور
  • امکان کنترل موجودی محصولات با استفاده از نرم افزار و دسترسی به اطلاعات مربوط به این زمینه
  • قابلیت تعریف فروشگاه های مختلفی که در زمینه فروش محصول فعالیت می کنند.
  • مشخص کردن کانال های توزیع مختلف و توزیع کنندگان کالا
  • دسته بندی کردن مشتریان با توجه به ویژگی های خاصی که برای آنها تعریف کرده اید.
  • دسترسی داشتن به اطلاعات مشتریان برای انجام پیگیری.
  • انجام امور حسابداری مربوط به خرید و فروش

نرم افزار فروش کالا

نرم افزار فروش کالا دارایی مزایایی است که باعث می شود فروشگاه ها ارائه دهنده خدمات به سمت استفاده از این نرم افزار ها بروند. این مزایا را در ادامه برای شما نام می بریم و سپس مهمترین بخش های آن را توضیح می دهیم:

  • بررسی کامل و دقیق فاکتور های مربوط به خرید و فروش
  • انجام امور مربوط به حسابداری و مدیریت انبار
  • جمع آوری اطلاعات
  • جمع آوری و ارائه گزارش های روزانه برای آگاه کردن مدیران از وضعیت کسب و کار

نرم افزار خرید و فروش

داشتن قابلیت دسترسی به گزارش های زمانبندی شده سالانه، فصلی، ماهانه، هفتگی و روزانه به شما کمک می کند که به آمار و گزارشات کسب و کار خود، به ساده ترین شکل دسترسی داشته باشید.

جمع آوری اطلاعات

جمع آوری اطلاعات که توسط نرم افزار فروش انجام می‌شود به صورت طبقه بندی شده می باشد و به همین دلیل به صاحبان کسب و کار ها این امکان را می دهد که عملکرد خود را ارزیابی کنند. از طرفی این اطلاعات را شما می توانید طبقه بندی کنید و در انجام تصمیم گیری ها مربوط به فروش یا خرید کالاهای مورد نیاز از اطلاعات به دست آمده از این ارزیابی استفاده کنید.

جمع آوری و ارائه گزارش های روزانه

یکی از بزرگترین مزیت نرم افزارهای فروشگاهی این است که قسمت های مختلف کسب و کار شما مانند حسابداری مالی، انبارداری و عملیات فروش را یکپارچه سازی می کند و مهم‌تر از آن اینکه بخش زیادی از این کارها به صورت اتوماتیک انجام می شود.nسترسی به تمام فاکتورهای مربوط به خرید، فروش، انبارداری آیا تغییرات انجام شده بر روی موجودی کالا یکی دیگر از مزایای استفاده از نرم افزار فروش کالا می باشد که به شما کمک می کند تمامی مراحل ورود به کالا تا فروش آن را به صورت مستند داشته باشید و از بروز اشتباهات عددی و کسری در موجودی صندوق جلوگیری می‌کند.

نکات انتخاب نرم افزار خرید و فروش کالا

نکته‌ای که در این قسمت باید در نظر داشته باشید این است که همه ابزارهای مربوط به فروش، برای شما مناسب نیستند و ممکن است که یک نرم افزار از حد انتظارات شما بیشتر یا کمتر باشد، به همین دلیل در ادامه این قسمت ما قصد داریم نکاتی که در مورد انتخاب نرم افزار خرید و فروش کالا در نظر داشته باشید را در اختیار شما قرار دهیم.

  • ارائه گزارش های آماری دقیق از وضعیت مربوط به خرید و فروش:

یکی از اصلی ترین وظایف هر نرم‌افزار فروش این است که وضعیت موجود را به خوبی برای شما تصویرسازی کند و بتواند یک طرح کلی از اوضاع را در اختیارتان قرار دهد. برای این کار نیاز است که گزارش‌هایی در اختیار شما قرار داده شود که شامل آمار و اطلاعات کاملی باشند تا به این صورت علاوه بر این که سریعاً به همه ی آنها دسترسی دارید هیچ وقت زمان خود را برای به دست آوردن و انجام محاسبات پیچیده در خصوص این اطلاعات، هدر نخواهید داد.

  • مشخص کردن روش های پرداخت پورسانت و سود به فروشندگان و بازاریابان:

در صورتی که از کسب و کار شما در خصوص فروش کالای فعالیت می کند حتماً با این قضیه دست و پنجه نرم کرده اید که چگونه سود مربوط به فروشندگان و بازاریابان خود را محاسبه کنید تا علاوه بر اینکه رضایت آنها را جلب کنید و آنها را راضی نگه دارید، خودتان نیز بتوانید سود مناسبی از فروش محصولات داشته باشید. این نرم افزارها این امکان را در اختیار شما قرار می دهند که بتوانید به سادگی ببینید که کدام فروشنده و بازاریاب عملکرد بهتری داشته و توانسته است که در راستای برآورده کردن اهداف سازمانی شما کمک های زیادی بکند.

  • این نرم افزار به شما امکان می‌دهد که جوایز و تخفیف ها برای مشتریان در سطوح مختلف را مشخص کنید:

زمانی که صحبت از مشتری مداری می شود بی شک استفاده از نرم‌افزارهای فروش میتواند در بازار رقابتی امروز کمک‌های زیادی به شما بکند و به عنوان مثال شما می توانید مشتریان خود را بر اساس میزان وفاداری آنها را دسته بندی کنید و به این صورت مشتریان پر و پا قرص خود را تشویق کنید که با شما همچنان همراه باشند.

  • امکان تعریف کردن چند نرخ مختلف برای یک کالا:

این سرویس زمانی برای شما قابل استفاده است که بخواهید یک محصول را در شرایط مختلف با قیمت های مختلف به فروشی و یا اینکه برای مشتریان در سطوح مختلف برخی محصولات دارای تفاوت قیمت باشند.

نرم افزار مدیریت فروش

نرم افزار مدیریت فروش در اصل یک تکنولوژی ساده برای برنامه ریزی موارد مربوط به خرید و فروش، مشتریان و کارکنان شماست که آن را با نام نرم افزار crm نیز می شناسند. این نرم افزار ها می توانند قسمت های مختلف شرکت و یا سازمان شما را به هم وصل کنند و روند انتقال اطلاعات بین کارکنان و همچنین انتقال دادن اطلاعات از سمت شرکت به مشتریان را سرعت ببخشند. این موضوع باعث افزایش سرعت انجام کارها، کاهش کاغذبازی های بیهوده، بالا بردن میزان فروش، ساده سازی نظارت برای مدیران در سطوح مختلف، بالا بردن رضایت مندی مشتری از شما مهمتر از همه تبدیل مشتریان عادی به مشتریان وفادار و دائمی می شود.

همچنین نرم افزارهای خرید و فروش به شما این امکان را می‌دهند که اطلاعات مربوط به قسمتهای مختلف شرکت را به صورت یکپارچه در اختیار داشته باشید و بتوانید جوانب مختلف کار را به سادگی با هم مقایسه کنید؛ اگر در حال حاضر مدیریت کسب و کار را بر عهده داشته باشید قطعاً می توانید درک کنید که داشتن آمارها و گزارش های مربوط به قسمت های مختلف، چقدر کار نظارت را برای شما راحت و تصمیم‌گیری در زمینه های مختلف را بهبود می‌بخشد. شما می توانید از نرم افزار آمار و اطلاعات برای  ثبت دقیق تر این اطلاعات استفاده نمایید.