نرم افزار free چیست؟ نرم افزار رایگان که اصطلاحاً به آن ها freeware نیز می گویند، نرم افزارهایی است به صورت رایگان در اختیار همگان قرار می گیرد تا از آنها استفاده کنند. البته این موضوع را باید در نظر داشته باشید که در ایران ما در حال استفاده رایگان از هر نرم افزاری هستیم و این موضوع غیر قانونی می باشد، چنین اتفاقی به دلیل نبود قانون کپی رایت و حقوق تولید کنندگان نرم افزار در ایران است.

شما می توانید از نرم افزارهای رایگان بدون پرداخت هیچ هزینه استفاده کنید و در شرایطی بعضی از تولید کنندگان نرم افزار امکان حمایت مالی را برای استفاده کنندگان می گذارند که شما بدون هیچ اجباری و به اختیار خود می توانید مبلغ دلخواه خود را به تولیدکنندگان این نرم افزارها بپردازید. در ادامه این مطلب از گروه نرم افزاری یکان پس از توضیح بیشتر درباره نرم افزار free چیست، سایر خصوصیات و ویژگی های مربوط به نرم افزارهای رایگان را با شما در میان خواهیم گذاشت.

نرم افزار free یا رایگان

نرم افزار free یا رایگان دارای خصوصیات و ویژگی های مختلفی است که در ادامه این قسمت آنها را با هم بررسی خواهیم کرد:
• زمانی که شما از نرم افزارهای رایگان استفاده می کنید، نمی‌توانید در کدهای منبع آنها دست به برید و آنها را تغییر دهید. چرا که تولید کننده این نرم‌افزار خواسته است که شما از این نرم افزار به همان صورتی که هست استفاده کنید و در صورتی که با نیازهای شما سازگاری نداشت به سراغ نرم افزارهای دیگر بروید.
• نرم افزار free نسبت به نرم افزار هایی که برای استفاده از آنها باید هزینه ای را بپردازید دارای امکانات کمتر و محدودتری است و به همین دلیل بیشترین استفاده کنندگان این نرم افزار ها کسانی هستند که نیازهای دم دستی و محدودی دارند که برای برطرف کردن آنها نیازی به خرید نرم افزار نمی بینند.
• برخی از نرم افزارهای غیر رایگان نسخه های رایگانی را منتشر می‌کنند که دارای امکانات کمتری هستند و برای پیدا کردن آنها کافی است نام نرم‌افزار را در گوگل وارد کرده و در پایان عبارت freeware را تایپ کنید.

نرم افزار free چیست؟

 

• برخی از نرم افزارهای رایگان برای اینکه از نرم افزار خود کسب درآمد کنند، از سیستم های تبلیغاتی استفاده می‌کنند که ممکن است در بعضی موارد برای شما مزاحمت ایجاد کند. البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که اگر چنین موضوعی وجود داشته باشد قبل از نصب نرم افزار به شما توضیح داده خواهد شد. از طرفی ممکن است که شما از نرم افزارهای رایگان غیر رسمی استفاده کنید و همین تبلیغات باعث به وجود آوردن این موارد امنیتی برای شما شود، پس بهترین راه این است که از نرم افزارهای مطمئن استفاده کنید.
• برای نصب نرم افزارهای رایگان شما هیچ نیازی به کد فعالسازی ندارید.
نکته ای مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که نرم افزار هایی که در ایران به صورت رایگان از آنها استفاده می‌کنید و توانایی استفاده از تمامی امکانات پیشرفته آن را دارید، نرم افزارهای غیر رایگان ای هستند که قفل آنها به اصطلاح شکسته شده و باید برای استفاده از آن ها کرک مربوط به آن نرم افزار را فعال کنید.

تفاوت نرم افزار free یا freeware با نرم افزار open source

تفاوت نرم افزار free یا freeware با نرم افزار open source به این صورت است که شما می توانید به کدهای نرم‌افزارهای open source دسترسی داشته باشید و آنها را باب میل خود تغییر دهید. این در صورتی است که شما نمی توانید کد های نرم افزار رایگان را تغییر دهید. نرم افزارهای متن باز دارای ویژگی ها و مزایای خود هستند و به کاربران خود آزادی عمل بیشتری می‌دهند، اما باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که تغییر دادن کد های این نرم افزار ها نیاز به نیروی متخصص دارد و نمی توان این کار را به سادگی انجام داد.نرم افزارهای متن باز زیادی مانند نرم افزار crm ، نرم افزار حسابداری ، نرم افزار حقوق و دستمزد ، نرم افزار مدیریت حقوقی ، نرم افزار اتوماسیون اداری ، و نرم افزار اموال، در دنیای وب وجود دارد.

از روزی که نرم افزارهای متن باز یا اپن سورس وارد حساب‌های ساختن دنیای نرم افزار شدند، رشد بسیار زیادی داشتند؛ چرا که هر برنامه نویس توانسته این نرم‌افزارها را دریافت کند و امکانات آن را توسعه داده و در اختیار بقیه قرار دهد؛ به همین دلیل گفته می شود که نرم افزار های متن باز دارای امکانات بسیار زیادی برای شما هستند و مزایای آنها خیلی بیشتر از در صورت عدم امکان ویرایش کردن آن است.