اتوماسیون چیست؟برای پاسخ به این سوال باید ابتدا بررسی کنیم که این اصطلاح از کجا آمده است. در زبان یونانی اتوماسیون به معنی خود فرمان است و وقتی که به ساختار این کلمه در زبان انگلیسی (automation) نگاه میکنیم متوجه میشویم که از دو کلمه automatic یا همان اتوماتیک و operation به معنی عمل کردن، ساخته شده است و به طور کلی به معنی خودکار شدن عملیات می باشد. در دنیای امروزی پرکاربردترین عرصه ها برای اتوماسیون، اتوماسیون های صنعتی و اتوماسیون های اداری هستند که در ادامه این مطلب از گروه نرم افزاری یکان قصد داریم بیشتر در مورد اتوماسیون چیست بیشتر صحبت کنیم.

تعریف اتوماسیون

تعریف اتوماسیون در دنیای کسب و کار امروزی به این صورت است که بخشی از عملیات یا کل آن را اتوماتیک سازی کنیم و در این روند دخالت انسان را تا حد امکان برای انجام کارها پایین بیاوریم. استفاده از اتوماسیون در زمینه های مختلف باعث می شود که سرعت عمل انجام کارها بالا برود و همچنین بخشی از زحمت انجام فعالیتهای مختلف از روی دوش نیروی انسانی برداشته شود. از طرفی استفاده از اتوماسیون به این دلیل که با استفاده از نرم افزار و یا دستگاه های پیشرفته انجام می شود، به ما این امکان را می دهد تا میزان خطای انسانی را تا حد امکان پایین بیاوریم و همچنین اگر خطایی در روند کار پیدا شد بتوانیم به راحتی و با سرعت بالا عیب ها را پیدا کرده و اقدامات لازم را برای برطرف سازی آنها انجام دهیم. انواع اتوماسیون مورد استفاده را در ادامه این مطلب با هم بررسی می کنیم.

اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی که به آن رباتیزه کردن نیز می گویند به وسیله ماشین آلات صنعتی و ابزارهای کنترلی برای هدایت این ماشین‌آلات انجام می‌شود و بیشترین استفاده آن در خط تولید کارخانه های مختلف است. در کارخانه ها و کارگاه های صنعتی بزرگ اتوماسیون یکی از روشهای ساده سازی و بالا بردن راندمان تولید است که در اصل باید آن را بعد از عملیات مکانیزه سازی انجام داد.

روند انجام این کار به این صورت میباشد که ابتدا به وسیله مکانیزه سازی، استفاده از ماشین آلات را جایگزین استفاده از نیروی انسانی در قسمت های مختلف می کنند و در مرحله بعد اتوماسیون وارد عمل می شود و اجرا و نظارت بر روی انجام ماشین آلات مکانیزه را انجام می دهد؛ در چنین شرایطی نیروی انسانی محدود به کاربران ای می شوند که وظیفه نظارت بر روی انجام کار دستگاه ها و کنترل آنها را دارند.

در یک محیط صنعتی که اتوماسیون سازی شده، تمامی مراحل مانند مراحل مربوط به ساخت، تنظیم اطلاعات، ذخیره سازی اطلاعات، نمایش وضعیت موجود، انتقال و اندازه گیری بر عهده این سیستم می باشد که لازم به ذکر است با پیشرفت تکنولوژی و توسعه تراش های مختلف کنترلر و پردازشگر چنین سیستم هایی در چند سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته اند. در حال حاضر ربات های صنعتی مهمترین اعضای سیستم اتوماسیون صنعتی می باشند و برای هر شرکت تولیدی دو مزیت عمده را به همراه دارند:

• افزایش انعطاف پذیری:

زمانی که از سیستم های اتوماسیون استفاده می کنید، این توانایی را دارید که محصولات خود را با کمترین هزینه تغییر دهید و بتوانید دسته جدیدی از کالاهای مرتبط را تولید کنید. به عنوان مثال فرض کنید که شما مالک یک کارخانه هستید که بازار محصولات تولیدی شما آنچنان خوب نیست و به همین دلیل قصد تولید محصولات دیگری را دارید. در چنین شرایطی اگر از سیستم‌های مکانیزه و اتوماسیون استفاده نکرده باشید، باید هزینه های بسیار زیادی را متحمل شوید؛ اما زمانی که پای اتوماسیون صنعتی در میان است شما می توانید با تغییر دادن نرم افزار شبکه و همچنین تغییر دادن بخش کوچکی از سخت افزارها، به تغییرات مد نظر خود دست پیدا کنید.

اتوماسیون اداری چیست

• بالا بردن سطح امنیت کار:

در شرایطی مانند مواردی که نیروی کار با صنایع شیمیایی و اتمی درگیر است نمی توان تضمین کرد که امنیت ۱۰۰ درصد برقرار است. دقیقاً در چنین شرایطی نرم افزارهای اتوماسیون می توانند به شما کمک کنند تا دخالت انسان در مواردی که امکان بروز مشکلات مختلف وجود دارد را کاهش دهید و فعالیت هایی که تا امروز نیروی انسانی انجام می‌داده است را سیستم های اتوماسیون برای شما انجام دهند.

اتوماسیون اداری

اتوماسیون اداری که به آن خودکارسازی اداری نیز میگویند به روش هایی گفته می شود که می توانید با آن ها روندهای اداری را به صورت اتوماتیک و با استفاده از نرم افزارهای مختلف که برای این کار در نظر گرفته شده اند مدیریت کنید. از آنجایی که روش‌های سنتی مرسوم برای انجام فعالیت‌های اداری باعث پایین آمدن سرعت عمل، بالا رفتن هزینه، نیاز به کاغذ بازی و نیروی انسانی متخصص را برای شما افزایش می دهند می توان گفت که استفاده از چنین سیستم هایی می تواند تا حد زیادی شرایط های اداری شرکت و یا سازمان شما را ساده سازی کند.

از طرفی استفاده از این نرم افزارها شما را قادر می‌سازد که میزان خطای انسانی را کاهش دهید و در محاسبات مورد نیاز خود به مشکل بر نخورید. با استفاده از این سیستم ها شما می توانید کنترل، نظارت، سازماندهی، برنامه ریزی و دسترسی به اطلاعات آماری را بسیار ساده تر و سریع تر انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نرم افزار اتوماسیون اداری شما میتوانید به بخش محصولات سایت ما مراجعه و جزئیات مربوط به این نرم افزار ها را مطالعه کنید.