افزایش فروش و جذب مشتری همیشه دغدغه‌های اصلی صاحبان کسب و کار بوده و خواهد بود؛ به خصوص در بازار رقابتی این روزها که تعداد کسب و کارها افزایش یافته و رقابت بر سر جذب مشتری و خدمت‌رسانی به آنها شدت پیدا کرده است. به همین دلیل در ادامه این مطلب از گروه نرم افزاری یکان اصول روانشناسی مهم در امر افزایش فروش و جذب مشتری در فضای کلی بازار  را در اختیار شما قرار می دهیم و سپس از آنجایی که جذب مشتری در کسب و کارهای اینترنتی میتواند برای شما چالش برانگیز باشد به سراغ موضوع جذب مشتری در کسب و کارهای اینترنتی می رویم.

15 اصل روانشناسی افزایش فروش و جذب مشتری

15 اصل روانشناسی افزایش فروش و جذب مشتری که در ادامه با هم مورد بررسی قرار می دهیم به شما کمک میکند که رابطه بهتری با مشتریان خود داشته باشید، به آنها کمک کنید که خرید بهتری داشته باشند و در پایان از شما راضی باشند.

  • روانشناسی معکوس:

شما می توانید بگذارید که مشتریان خودشان به خودشان محصولات شما را بفروشند. این روش زمانی پاسخگو است که بتوانید اطلاعات واضح و دقیقی در اختیار مشتری قرار دهیم و تصمیم گیری را بر عهده او بگذارید؛ شما باید در نظر داشته باشید که دفاع بیش از حد از یک محصول یا خدمات می تواند مشتری را از شما دلسرد کند.

  • کمیاب نشان دادن محصول:

زمانی که شما محصولی را به مدت محدودی برای فروش می گذارید، مشتریانی که برای خرید آن محصول تعلل کرده بودند را تشویق می کنید تا خرید خود را قطعی کنند. در این شرایط شما باید تعداد محدودی از محصولات یا مدت زمان خاصی را برای خرید مشخص کنید.

15 اصل روانشناسی افزایش فروش و جذب مشتری

  • به جای آمار و ارقام از داستان و حکایت استفاده کنید:

از آنجایی که قدرت احساسات می تواند بیشتر از منطق باشد و داستان ها و حکایات تاثیر بهتری روی احساسات دارند، می توان گفت که فروش یک محصول با گفتن یک داستان در مورد مشتری راضی می تواند از آمار و ارقام شما قدرتمندتر باشد.

  • بیشتر افراد از جمع پیروی می کنند:

علم روانشناسی فروش به ما نشان می دهد که انسان ها برای خرید به طور ناخودآگاه از دیگران تقلید می کنند. از طرفی همیشه نظرات دیگر مشتریان نسبت به نظرات فروشنده در اولویت قرار دارد و مشتریان شما سعی می کنند که پاسخ سوالات خود را از سایر مشتریان شما بگیرند. برای انجام این کار شما می توانید نظرات و پیشنهادات مشتریان قبلی خود را در اختیار بقیه قرار دهید تا به این صورت تاثیر مناسبی بر روی آنها بگذارید. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که ارائه اطلاعات تخصصی در مورد محصولات و خدمات شما همیشه هم برای مشتریان جالب نیست و بالعکس در بیشتر موارد صحبت های شما باعث خستگی مشتریانتان میشود.

  • بیشتر این افراد تمایل دارند که قبل از خرید محصول مورد نظرتان را امتحان کنند:

دقیقاً یکی از دلایل عدم تمایل و یا مقاومت افراد به انجام خرید های اینترنتی این است که آنها نمی توانند محصول شما را امتحان کنند و یا بهتر بگوییم آنها نمی توانند محصولات شما را لمس کنند. کسب و کارهایی که بر پایه خرید حضوری هستند نیازی به توجه به این موضوع ندارد، اما کسب و کارهای اینترنتی می‌توانند با ارائه خدماتی مانند امکان بازگشت محصول در زمان مشخص و پرداخت هزینه ها در صورت رضایت از محصول، این مشکل را حل کند. از طرفی جالب است بدانید که ارائه چنین خدماتی برای کسب و کار اینترنتی، به عنوان یک مزیت نسبت به سایر رقبای آن کسب و کار در نظر گرفته می شود.

  •  منحصر به فرد بودن و در دسترس بودن:

به یاد داشته باشید که اگر محصولات شما با همان قیمت مشابه در یک فروشگاه نزدیک تر به فروش برسد، مشتریان هیچ گاه به سراغ شما نخواهد آمد. برای برطرف کردن این مشکل شما دو راه حل پیش رو دارید: اول اینکه خدمات یا محصولات خود را منحصر به فرد ارائه دهید و دوم اینکه با ارائه خدماتی مانند پیک رایگان و… دسترسی مشتریان را به کسب و کار خود را حل کنید.

  • انسان همیشه در حال جستجو است:

تمام انسان ها به دنبال مواردی مانند امنیت، آسایش، افتخار، ثروت، عشق و… هستند. شما باید با استفاده از این نکته استراتژی های بازاریابی خود را طراحی کنید و به عنوان مثال در تبلیغات خود نشان دهید که محصول یا خدمات شما می تواند یک یا چند نیاز را از مشتری برطرف کند.

  • مشکوک بودن در ذات انسان است:

این روزها همه می دانند که تعداد افراد ساده‌لوح کم نیست، اما باید بدانید هم این افراد ساده لوح نیز نسبت به پیشنهاد هایی که به ایشان می شود مشکوک هستند و دوست ندارند که امنیت شان را به خطر بیندازند. به همین دلیل شما باید سعی کنید که با ارائه مستندات معتبر و درست اعتماد مشتریان تان را جلب کنید.

  • انسان عاشق خرید کردن است:

شاید تا امروز فکر می کردید که انسان ها دوست ندارند که قبول کنند و متقاعد شوند، اما باید بدانید که این فکر اصلاً درست نیست. همه انسانها دوست دارند که تجربه های نو داشته باشند و محصولات شگفت انگیز را کشف کنند، در نتیجه شما با در نظر داشتن این نکته می توانید به جای تلاش برای فروش محصول سعی کنید که به مشتریانتان کمک کنید تا یک تجربه خوب و شگفت انگیز را در خصوص استفاده از محصولات شما داشته باشند.

  • شما هیچ وقت نمی توانید مشتریان را مجبور به کاری کنید:

این نکته مهم را همیشه به یاد داشته باشید که اگر مشتری از شما خرید کرد، به خاطر قدرت جادویی شما نبوده است. چرا که شما می‌توانید در خصوص خرید یک محصول به مشتری خود اصرار کنید، او را او را ترغیب کنید و حتی فریب بدهید (که البته این کار نادرست است). اما در پایان این مشتری است که تصمیم می گیرد از خدمات شما استفاده کند یا خیر. پس به این صورت شما اول از همه باید بدانید که تمام تلاش هایتان باید در راستای تامین نیازهای مشتری باشد.

  • انسان ها کامپیوتر نیستند:

همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که انسان ها به زبان روزمره فکر می کنند و برای ارتباط برقرار کردن با آنها باید از اصول اجتماعی استفاده کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید موضوعی را به مشتریان خود بفهمانید، آنها را با فرمولهای پیچیده گیج نکنید و به جای آن از مثالهای روزمره و قابل لمس برای رساندن منظور خود استفاده کنید.

  • همه به دنبال کسب ارزش هستند:

ارزش هر چیزی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد، به عنوان مثال زمانی که شما یک محصول را می فروشید قیمت شما، قیمتی که رقیبانتان دارند، پولی که مشتری برای آن می پردازد، میزان نیاز مشتری به آن محصول و از طرفی برطرف شدن نیاز آن شخص می تواند بخشی از جنبه‌های مختلف ارزش باشد. به همین دلیل زمانی که گفته می‌شود شما باید برای محصول یا خدمات خود ارزش خلق کنید، باید قیمت شما کمتر از ارزش واقعی محصول برای مشتری باشد یا به زبان ساده تر هر چه ارزشی که در اختیار مشتری قرار می دهید بیشتر از قیمت آن باشد، مشتری تمایل بیشتری به خرید خواهد داشت.

  • انسان موجودی خود خواه است:

این نکته بسیار مهم را به یاد داشته باشید که انسان فکر می کند که مرکز جهان است و همه چیز را حول محور خود می بینند. با در نظر داشتن این نکته می توانید تبلیغات خود را به گونه ای طراحی کنید که به سوال «این محصول چه فایده ای برای من دارد» در ذهن مخاطب پاسخ دهید.

روشهای جذب مشتری و افزایش فروش در فروشگاه اینترنتی

  • افراد همیشه به دنبال حقیقت در مورد محصول یا خدمات شما می گردند:

زمانی که کسی قرار است برای خرید یک محصول یا خدمات پولی به شما پرداخت کند، مطمئن باشید که تحقیقات زیادی در مورد این موضوع انجام خواهد داد تا قانع شود که خرید موفقی داشته و پولش را به درستی خرج کرده است. شما در این راستا باید کاری کنید که خرید محصولات و خدماتتان برای مشتری کاملا منطقی باشد.

  • تصمیم خرید در انسان ها، یک تصمیم احساسی است:

روانشناسانی که در زمینه بازاریابی فعالیت داشته اند، تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که اکثر خریدهای افراد بر اساس یک احساس لحظه ای انجام می شود. پس در چنین شرایطی شما باید نقطه ضعف احساسی مخاطب را در مقابل محصول و یا خدمات تان پیدا کنید و روی آن دست بگذارید.

روشهای جذب مشتری و افزایش فروش در فروشگاه اینترنتی

روشهای جذب مشتری و افزایش فروش در فروشگاه اینترنتی پیچیده تر و چالش برانگیز تر از روشهایی هستند که در کسب و کارهای سنتی استفاده میشود، به همین دلیل لازم دیدم که ترفند هایی که به شما کمک می کند میزان فروش کسب و کار اینترنتی خود را بالا ببرید را در ادامه این قسمت از مطلب در اختیار شما بگذاریم.

  • به وبلاگ های مرتبط با کسب و کار و سایت رقبایتان سر بزنید.
  • در تالارهای گفتگو یا انجمن های مرتبط با کسب و کارتان حضور فعال داشته باشید: تعداد زیادی از مشتریان شما برای آگاهی از برطرف سازی نیازهایشان به این تالار ها مراجعه می کنند و به دنبال پاسخ سوال هایشان می گردند.
  • مشتریان قبلی خود را تشویق کنید تا برای شما بازاریابی کنند: به عنوان مثال شما می توانید مبلغی به عنوان پورسانت معرفی مشتری جدید به آنها بدهید.
  • در رویداد ها و مناسبت های مختلف که مشتریانتان حضور دارند خودتان را نمایش دهید و با حمایت معنوی و مالی از این رویدادها، کسب و کار خود را تبلیغ کنید.
  • در انتخاب تصاویر و عنوان مناسب برای آنها زمان بگذارید: به یاد داشته باشید که تصاویر تاثیر زیادی روی مخاطبان شما میگذارند.
  • در انتخاب نام محصولات خود دقت داشته باشید: نام محصولات شما باید همان چیزی باشد که مخاطبان گوگل آن را جستجو می کنند، به این صورت شما می توانید افراد بیشتری را به سمت کسب و کار خود بکشانید. برای انجام این کار به صورت موثر می توانید نحوه نامگذاری رقبای موفق تان را مشاهده کنید.
  • با کسب و کارهایی که به شما مرتبط هستند همکاری موثر داشته باشید.
  • خدماتی مانند کدهای تخفیف، کوپن های مدت دار و… را به مشتریان ارائه بدهید.
  • زمان ارسال محصولات از هدایای تبلیغاتی در بسته بندی ها استفاده کنید.
  • بر روی بسته‌بندی‌های محصولات خود تبلیغات را نیز جای دهید.
  • بر روی تمام برگ ها و اسنادی که در اختیار مشتریان قرار دهید آدرس سایت خود را ثبت کنید.
  • در بخش ایمیل های ارسالی به مشتریان خود نشانی سایت و تبلیغات خود را جای دهید.
  •  از هزینه کردن برای تبلیغات نترسید.
  • برای تک تک محصولات خود به صورت جداگانه در صفحات شبکه‌های اجتماعی سایت تبلیغ مناسب قرار دهید.
  • برای استفاده از شبکه های اجتماعی خود استراتژی های هوشمندانه طراحی کنید تا بتوانید افراد بیشتری را به سمت کسب و کارتان بکشانید.
  • از بازاریابی ویدیویی برای معرفی و ارتقاء محصولات خود استفاده کنید و ویدیوهای خود را در سایت هایی مانند یوتیوب و آپارات به اشتراک بگذارید.
  • از قدرت وبلاگ نویسان قابل و حرفه ای استفاده کنید.
  • امکان ارسال خبرنامه ایمیلی را به سایت خود اضافه کنید.
  • در صورتی که خرید مشتریان شما از یک مبلغ مشخص بیشتر شد، محصولات را به صورت رایگان ارسال کنید.
  • همیشه برای پاسخ دادن به سوالات مشتریان در دسترس باشید.

نتایج حاصل از این استراتژی ها را می توانید با نرم افزارهایی مانند نرم افزار اموال و داراییهای ثابت و نرم افزار آمار و اطلاعات به دست آورده و تحلیل نمایید.