استراتژی شرکت آمازون برای سرویس دهی به مشتریان همیشه برای سایت هایی که به تجارت الکترونیک مشغول می باشند جالب و آموزنده بوده است. شرکت آمازون (Amazon) در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس در سیاتل واشنگتن تاسیس شد و ایده اولیه آن یک فروشگاه اینترنتی بود که افراد و شرکت های مختلف می توانند به وسیله آن محصولات فرهنگی و کتاب های خود را به فروش برسانند. این سایت کم کم پیشرفت های چشمگیری داشت و به لیست محصولات خود مواردی مانند محصولات نو یا دست دوم، اسباب بازی، پوشاک، وسایل منزل، وسایل الکترونیکی، نرم افزار ها و بازی های کامپیوتری و مواد غذایی و… را اضافه کرد. در ادامه این مطلب از گروه نرم افزاری بخشی از استراتژی شرکت آمازون برای سرویس دهی به مشتریان و جذب مشتری بیشتر و فروش گسترده را با هم بررسی می کنیم.

نکات مربوط به سرویس دهی به مشتریان در شرکت آمازون

نکات مربوط به سرویس دهی به مشتریان در شرکت آمازون برای شرکت های کوچک مفید خواهد بود.در ادامه ۷ نکته اصلی که رئیس شرکت آمازون یعنی جف بزوس اعتقاد دارد که در زمان سرویس دهی به مشتریان باید به یاد داشته باشید را با هم بررسی می کنیم:

  • گوش دادن تنها به مشتریان به شما کمکی نمی کند، شما باید بتوانید مشتریان خود را درک کنید: به عقیده جف بزوس همه کارکنان شرکت شما باید بتوانند در مرکز تماس و پاسخگویی به مشتریان فعالیت داشته باشد.
  • اولویت شما باید همیشه پاسخگویی به نیاز مشتریان باشد: شما نیازی ندارید که بر رقبای خود غلبه کنید بلکه باید نیازهای مشتریان خود را به صورت کاملا برطرف کنید.

استراتژی های شرکت آمازون

  • مشتریان باید یک بخش جدا نشدنی از همه ارکان سازمان شما باشند، چرا که با این کار انعطاف پذیری شرکت خود را بالا می‌برید.
  • هیچ وقت به حل شدن مشکلات خود ۹۹ درصد راضی نشوید، چرا که مشکلات شما زمانی تمام می شود که ۱۰۰ درصد آنها را حل کنید.
  • اگر اشتباهی کردید از مشتریان خود معذرت خواهی کنید: به یاد داشته باشید که اثر به جامانده از اشتباه های دردناک، مانند این است که به مشتریان خود زخم‌هایی وارد کنید و اگر معذرت خواهی در کار نباشد این زخمها کهنه خواهند شد و جایگاه شما به عنوان یک فروشگاه اینترنتی تخریب می‌شود.
  • خدمات شرکت شما باید بر محوریت مشتری طراحی شود: شما باید استراتژی های شرکت خود را به شکلی طراحی کنید که منافع مشتریان با منافع خودتان هم جهت باشد. با این کار می توانید مزیت های زیادی نسبت به رقیبانتان از دید مشتری پیدا کنید.

استراتژی های شرکت آمازون

استراتژی های شرکت آمازون طبق گفته جف بزوس که در حال حاضر ثروتمندترین شخص دنیا و مدیر عامل این شرکت می باشد، به طور کلی در سه عنوان اصلی قرار می گیرد. در نظر داشته باشید که این شخص در این باور است که گزینه سرویس دهی درست و مشتری مداری عامل موفقیت اصلی این شرکت می باشد و هر کسی که در زمینه کسب و کارهای دیجیتال فعالیت می کنند باید آنها را مدنظر داشته باشد.

  •  با مشتریان خود ارتباط نزدیکی داشته باشید:

در نظر داشته باشید که هرگاه شما محصولی یا خدماتی را به مشتریان خود می فروشید، بعد از اتمام عملیات فروش به هیچ وجه ارتباط خود را با آنها قطع نکنید. ممکن است که بعضی از کسب و کارها که پیشرفت قابل توجهی داشته اند تصور کنند که از دست دادن یک مشتری هیچ تاثیری روی آنها نخواهد گذاشت، ما در این مورد بسیار مهم را باید در نظر داشته باشید که تک تک مشتریان شما به یک اندازه ارزشمند هستند و می توانند به پیشرفت کسب و کار شما کمک کند. جف بزوس بر این عقیده است که تمرکز بر روی حرفهای مشتریان بسیار مهم تر از تمرکز کردن روی عملکرد رقیبان است، به همین دلیل او همیشه ایمیل هایی که از طرف مشتریان ارسال می شود را بررسی می کند تا ببیند دقیقاً در ذهن آنها چه می گذرد.

  • اهداف مورد نظر خود را واقع گرایانه و به صورت واضح تعیین کنید:

اگر قصد دارید که استانداردهای شرکت خود را در زمینه خاصی ارتقا دهید باید ابتدا آن زمینه را به صورت کامل بررسی کنید و تک تک کارهایی که برای بالا بردن سطح استاندارد و کیفیت لازم است را انجام دهید.

  • استانداردها را باید به دست بیاورید:

به گفته جف بزوس استانداردها را نمی‌توان به صورت ذاتی درون یک شرکت تصور کرد، شما باید این موارد را به دست بیاورید. یکی از مواردی که در این راستا می تواند به شما کمک زیادی بکند، استخدام نیروهای کار با استعداد است.

برای اجرای اصول گفته شده توسط مدیر شرکت آمازون به شما پیشنهاد می دهیم همواره سعی در کسب رضایت مشتریان داشته باشید. به همین منظور باید نتایج حاصل از استراتژی های مختلف را در هر شرکت یا سازمان رصد کنید. با استفاده از نرم افزار crm و ارتباط موثر با مشتری در مدت طولانی این روند قابل پیگیری خواهد بود. برای نمئنه می توانید از دموی محصول که لینک آن در بالای صفحه است استفاده نمایید.