مزایا و معایب نرم افزار های جانبی که در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، باعث شده است که امروزه هر کسب و کار و یا شخصی به آنها نیاز پیدا کند. نرم افزار های اصلی به نرم افزارهای می گویند که هسته مرکزی سازمان به وسیله آن مدیریت می شود از طرفی نرم افزارهای جانبی به آن دسته از نرم افزارها گفته می‌شوند که راه کارهای موازی را پیش پای شما قرار می دهند و به شما کمک می کنند که سایر موارد و مسائل به وجود آمده در سازمان خود را به وسیله نرم افزارهای مرتبط حل کنید. در ادامه این مطلب از گروه نرم افزاری یکان قصد داریم تا موضوع مزایا و معایب نرم افزار های جانبی را برای شما بیشتر باز کنیم و شما را با مقوله نرم افزار های جانبی بیشتر آشنا سازیم.

مزایا و معایب نرم افزارهای جانبی

مزایا و معایب نرم افزار های جانبی برای دو دسته نرم افزار یعنی نرم افزارهای نصبی و نرم افزار های تحت وب متفاوت می باشد. به همین دلیل در ادامه دو بخش کوتاه را به بررسی مزایا و معایب نرم افزارهای جانبی تحت ویندوز یا نصبی می پردازیم.

معایب نرم افزارهای تحت ویندوز یا نصبی

• سرعت عمل برنامه های تحت ویندوز بالا است.
• از آنجایی که برنامه ها با سخت افزار شما مستقیماً در ارتباطات می توانید در صورت مناسب بودن قدرت سخت افزاری کارهای بیشتری را با نرم افزارهای تحت ویندوز و نصبی انجام دهید.
• اگر برنامه استاندارد و مطمئن خریداری کرده باشید میتوانید از نظر امنیتی به آن تکیه کنید.

معایب نرم افزارهای تحت ویندوز یا نصبی

معایب نرم افزارهای تحت ویندوز یا نصبی

• فضای زیادی از حافظه شما را اشغال می کنند.
• در صورتی که سخت افزار سیستم شما قوی نباشد نمی توانید نتیجه مورد علاقه خود را بگیرید.
• برخی از برنامه‌های جانبی میزان پردازش بسیار زیادی را از پردازشگر شما درخواست می کنند.
• این نرم افزارها بر روی اطلاعات شما تاثیر می گذارند و در مواردی باعث تغییر آنها می‌شوند.

انواع نرم افزارهای جانبی

انواع نرم افزارهای جانبی نصب شده بر روی سیستم، با دسترسی به سخت افزار شما این امکان را دارند که طیف گسترده‌ای از اعمالی که وظایفی که برای آنها برنامه‌ریزی شده اند را انجام دهند. در ادامه این قسمت انواع نرم افزارهای جانبی و امکاناتی که در اختیار شما قرار می دهند را با هم بررسی می کنیم:

• نرم افزار های جانبی مخصوص ویرایش متن:

این نرم‌افزارها به کاربرانشان امکان تولید فایل های متنی و ویرایش فایل های متنی را می دهند، از طرفی با این نرم افزارها شما می توانید اعمالی مانند: تولید یک صفحه استاندارد برای موارد خاص مانند نامه های اداری، کادر بندی صفحات برای استفاده های خاص، آماده سازی فرم ها و… را انجام دهید. معروف ترین و پر استفاده ترین نرم افزارهای ویرایش متن عبارتند از: Microsoft word، writer، corel wordperfect و pages. در ضمن این نرم افزار ها را با نام واژه پرداز نیز می شناسند.

• نرم افزارهای گرافیکی و تصویری:

عملکرد این نرم افزار ها به این صورت می باشد که به شما امکان چاپ، ویرایش، بازیابی، ذخیره و ترسیم نقوش را می‌دهند. معروف ترین و پر استفاده ترین نرم افزار ها عبارتند از: ACD، illustrator، Photoshop، see و GIMP.

• نرم افزارهای صوتی:

این نرم افزار ها به شما کمک میکند که بتوانید فایل های صوتی را ویرایش کنید، صداهای مورد نظر خود را ضبط کنید، جلوه های صوتی ایجاد کنید و از فعالیت های صوتی انجام شده خروجی با کیفیت ها و فرمت‌های مختلف بگیرید. یکی از نرم افزارهای پرکاربرد در این زمینه می‌تواند FL studio باشد. با استفاده از این نرم افزارها شما می توانید فایل های صوتی خود را ویرایش کنید و در موارد پیشرفته تر کارهایی مانند همیشه و مسترینگ را انجام دهید و از افکت های مختلف استفاده کنید.

• نرم افزارهای صوتی و تصویری:

با استفاده از این نرم افزارها شما می توانید فایل های ویدیویی را پخش کنید، آن ها را ویرایش کنید، از افکت ها و جلوه های ویژه استفاده کنید، امکان ویرایش فایل های مربوط انیمیشن و تولید فایل های پویانمایی و ویدیوهای مختلف، گرفتن خروجی با کیفیت های مختلف و فرمت های متفاوت و… یکی از نرم افزارهای معروف و پر استفاده در این زمینه Adobe After effect است.

• نرم افزار های کمکی ویندوز 10:

ویندوز یکی از سیستم عامل های پر استفاده و مهم در دنیای تکنولوژی است چوب به عنوان یکی از بسترهای مناسب برای نصب نرم افزارهای مختلف مانند Skype, Map و سایر برنامه های کاربردی جانبی است. بخش زیادی از نرم افزارها باید به صورت دائمی به اینترنت متصل باشند که اصطلاحا به آنها نرم افزارهای جانبی تحت وب میگویند. یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارهای این دست که تقریباً همه با آن آشنایی دارند، نرم افزارهای آنتی ویروس هستند که به بالا بردن سطح امنیت سیستم شما کمک خواهند کرد.

نرم افزارهای تخصصی مانند نرم افزار خزانه داری، نرم افزار آمار و اطلاعات، نرم افزار حقوق و دستمزد و … نیز نسخه تحت وب دارند و ممکن است برای کارهای کوچک مناسب باشند ولی به دلیل پایین بودن امنیت این سیستم ها و قرار داشتن سرور در خارج از سیستم های شما، در سازمان ها و ادارات اصلا پیشنهاد نمی شود و در صورت مشکل، پیگیری و رفع آن سخت و گاهی غیر قابل بازگشت خواهد بود. پس سعی کنید با خرید محصولات استاندارد از شرکت ها و سایت های مطمئن، با خیالی راحت، اطلاعات و داده های خود را پردازش و ثبت کنید.