تفاوت نرم افزار تحت وب و ویندوز در نگاه اول در نوع دسترسی به این نرم افزارها است. شما برای استفاده از نرم افزار تحت وب نیاز به اینترنت و وب سایت نرم افزار دارید. به طور کلی به نرم افزارهایی که در محیط وب و در بستر اینترنت اجرا می شوند، نرم افزار تحت وب می گویند. وجه اشتراک همه نرم افزارهای تحت وب اجرای آنلاین آنها و نصب بر سروراست.
نرم افزارهای تحت ویندوز به نرم افزارهایی گفته می شود که بر یک سیستم عامل جرا می شوند. معمولا ویژگی های سخت افزار و نسخه ویندوز شما تعیین کننده نسخه نرم افزار سازگار با ویندوز است. معمولا نرم افزارهای تحت وب برای ارائه خدمات بوده و استفاده آنها رایگان است و بعضی از خدمات آنها هزینه دارد ولی بیشتر نرم افزارهای تحت ویندوز خریدنی است و شما در ابتدا هزینه آن را باید پرداخت کنید . در ایران به دلیل رعایت نشدن قانون کپی رایت،نسخه های غیرقانونی نرم افزارها به صورت رایگان در دسترس وجود دارد، به همین دلیل نسخه های تحت ویندوز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه به طور مفصل تر به بیان تفاوت نرم افزار تحت وب و ویندوز می پردازیم.

تفاوت نرم افزار تحت وب و ویندوز

نرم افزار تحت ویندوز چیست

نرم افزار تحت ویندوز چیست.این نرم افزارها که برعکس نرم افزارهای تحت وب معمولا با زبان های برنامه نویسی خانواده c به ویژه c# (سی شارپ) نوشته می شوند. نرم افزارهایی هستند که برای اجرا نیاز به نصب دارند و با توجه به شرایط نصب و سازگاری آنها با ویندوزهای مختلف انتخاب می شوند. نرم افزارهای تحت ویندوز در جاهایی که سرعت و امنیت نرم افزار بسیار مهم باشد مانند فروشگاه ها و سازمان ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

از ویژگی های بارز این نرم افزارها امکان دسترسی به رجیستری است، در صورتی که نرم افزارهای تحت وب این گونه نیست. این برنامه ها کاملا در سمت کاربر اجرا و نصب می شود و نیازی به پردازش یا تغییرات از سمت سرور نیست، به همین دلیل پاسخگویی و سرعت آنها بسیار بهتر از نرم افزارهای تحت وب است.

مزایا و معایب برنامه های تحت وب و برنامه های تحت ویندوز

مزایا و معایب برنامه های تحت وب و برنامه های تحت ویندوز در ادامه این مطلب از سایت یکان مورد بررسی قرار می گیرد.
یکی از مهم ترین تفاوت نرم افزار تحت وب و ویندوز زمانی حس می گردد که نیاز به پردازش اطلاعات بیشتر می شود. با پیشرفت های ایجاد شده در صنعت سخت افزار و ایجاد قابلیت های بیشتر در سیستم عامل ها، نیاز است تا نرم افزار ها با سرعت و دقت بیشتری کار کنند. به همین دلیل نرم افزارهای تحت ویندوز به طور مرتب باید به روز رسانی و آپدیت شوند. ولی در نرم افزارهای تحت وب با به روز شدن نسخه نرم افزار بر روی سرور ، نسخه ارائه شده به تمامی کلاینت ها نیز به روز می گردد و مانند نرم افزارهای ویندوز نیازی به بروزرسانی نرم افزار به ازای هر کاربر نیست.

نرم افزارهای مبتنی بر وب

نرم افزارهای مبتنی بر وب زیادی در دنیای اینترنت جهانی وجود دارد که معروف ترین آنها سرویس های ایمیلی مانند جیمیل، ایمیل یاهو و سرویس دهنده های ایمیل معروف است. این نرم افزارها معمولا با یکی از زبان های طراحی وب مانند PHP،JAVA، پایتون و … نوشته می شوند. نرم افزارهای مبتنی بر وب معمولا برای ارائه خدماتی مانند خرید آنلاین، بانکداری، حسابرسی و حسابداری و امور مشابه به کار می روند.برای دسترسی به این نرم افزارها باید از طریق مرورگر خود به دنیای وب متصل شوید و کیفیت استفاده از این خدمات تا حدودی به کیفیت اینترنت شما بستگی دارد.

نرم افزارهای مبتنی بر وب

یکی از نکات برجسته این نوع نرم افزار، ربط نداشتن به سیستم عامل است و فرقی نمی کند شما چه سیستم عاملی استفاده می کنید. زیرا این نرم افزارها در محیط مرورگر اجرا می شوند. امکان استفاده بر روی اکثر سیستم عامل ها اجرا و قابلیت استفاده بر دستگاه های مختلف مانند تلفن های همراه هوشمند، تبلت و حتی ساعت های هوشمند در هر ساعتی از شبانه روز بدون نیاز به نصب نرم افزار یا همراه داشتن سیستم کامپیوتری پیشرفته وجود دارد.

معایب نرم افزار تحت وب

معایب نرم افزار تحت وب شامل پاسخگویی پایین تر نسبت به نرم افزارهای ویندوز است. در اکثر این نرم افزارها به دلیل قرار گرفتن پایگاه داده و واحد پردازنده اصلی در سرور، تمامی درخواست ها به سرور فرستاده می گردد و هرگونه اختلال یا تاخیر در ارتباط با سرور منجر به قطع نرم افزار خواهد شد.از دیگر معایب نرم افزار تحت وب پایین تر بودن میزان دسترسی برای تغییر رابط کاربری را نام برد. بیشتر تغییرات در نرم افزارهای تحت وب معمولا در سمت سرور صورت می گیرد به همین دلیل ممکن است این امر نارضایتی کلاینت را به دنبال داشته و تصحیح آن سخت تر خواهد بود.

البته مزایای نرم افزار های تحت وب نیز کم نیست. از جمله امکان دسترسی و استفاده آسان این محصولات است.هرکدام از نرم افزارهای تحت وب یا ویندوز می تواند در هر زمان و با توجه به امکانات سخت افزاری و سرعت اینترنت شما بهترین گزینه باشد. ولی در حالت کلی برای سازمان ها به دلیل استفاده زیاد تعداد بالای کاربران و نیاز به پهنای باند بالای اینترنت در زمان پیک ترافیک سایت ها، بهتر است از نسخه های نرم افزارهای تحت ویندوز استفاده گردد. گروه نرم افزاری یکان انواع نرم افزار فروشگاهی،نرم افزار کارگزینی، نرم افزار اتوماسیون اداری و …. را با قیمتی مناسب و ارائه خدمات پس از فروش عرضه می نماید. برای مشاهده و تست محصولات نرم افزاری به صفحه دموی محصولات مراجعه نمایید.